Sprawozdanie
żywioł-Ziemia
Kolejnym żywiołem z
którym zapoznaliśmy się była -Ziemia.
Dzieci bardzo entuzjastycznie
przyjęły kolejne zajęcia żywiołami. Przypomniały im się poprzednie zajęcia z żywiołkim wody.
Pierwsze
zajęcia zaczęliśmy od zagadki na temat żywiołu z którym będziemy pracować.
Dzieci szybko odgadły i zaczęły dużo rozmawiać. Następnie zapytałam. „A co to
takiego jest ziemia?”. Dzieci podawały bardzo dużo ciekawych odpowiedzi, każda
budziła wiele emocji i rozmów. Postanowiliśmy stworzyć mapę pojęć. Do jednego
słowa „Ziemia” powstało nam wiele rozmaitych skojarzeń np. Ziemia- planeta,
zwierzęta, słońce, pustynia, rośliny, drzewa, a od tych słów powstały nowe
słowa skojarzenia np. planeta- kontynenty, drzewa- korzenie, owoce,
śnieg-bałwan. Podczas dość długich dyskusji dzieci doszły do wniosku iż Ziemia
to życie! Kiedy rozmawialiśmy o Ziemi padło skojarzenie kontynenty, więc za
pomocą globusu z którym dzieci postanowiły się bardzo dokładnie się zapoznać
dzieci poznały rożne kontynenty oraz oceany. Dzieci za pomocą lupy oglądały
globus z każdej strony. Następnie na podstawie książeczki „Zjawiska
atmosferyczne” dzieci poznały nowe słowa zjawiska takie jak zamieć piaskowa,
błyskawice tęcza, trąba powietrzna, zorza polarna, halo słoneczne, dymy, i sztorm.
Dzieci były ogromnie zainteresowane nowymi pojęciami.
Kolejnym
etapem było oglądanie i dotykanie ziemi oraz pisaku. Dzieci z zamkniętymi
oczyma maiły za zadanie odgadnąć, gdzie jest ziemia a gdzie piasek. Następnie
zorganizowaliśmy w sali kącik tematyczny
„Ziemia” do którego dzieci w wolnej chwili przychodziły i oglądały atlas,
przyglądały się globusowi oraz ziemi i piasekowi.
Podczas
zajęć plastycznych dzieci malowały przy użyciu tylko kleju i ziemi, piasku.
Taka działalność najpierw ich zdziwiła a następnie wywołała wiele ciekawych
pomysłów. Dzieci za pomocą rysunków przedstawiły skojarzenia z Ziemią. Powstały
ciekawe prace plastyczne- tęcze, śnieg, góry, tornada, burze pisakowe, a także
zwierzęta, drzewa, lasy i itp.
Podczas
kolejnych dni rozmawialiśmy o Ziemi w kwestii ekologii co możemy wszyscy zrobić
by nasza ziemia była miejscem przyjaznym wszystkim ludziom zwierzęta i rośliną.
Dzieci przypominałyby sobie
zasady odpowiedniej segregacji śmieci oraz kulturalnego ekologicznego
zachowania się w domu szkole i na świeżym, powietrzu. Przypomniały siebie
kodeks małego ekologa.
Podczas
zabaw ruchowych dzieci bardzo polubiły zabawę”Raz, dwa, trzy ziemia łapie”
która polegała na tworzeniu koła z czterech pór rok- Ziemi, których celem było
złapanie pozostałych dzieci ufoludków po dotknięcie przez Ziemię dziecko
dołączało się do grupy Ziemi po zakończeniu muzyki sprawdziliśmy komu poszło
lepiej czy dzieciom-ziemi czy ufoludka.
Następną rundę rozpoczynały
dzieci które nie zostały złapani tym razem zabawę rozpoczynało hasło”Raz dwa
trzy Ufoludki łapią”
Podsumowując
zajęcia dzieci uznały iż zmienia jest niezbędna nam do życia gdyż jest naszym
Dużym Domem, ale zdarzają się sytuacje, gdy staje się niebezpieczna: trzęsienia
ziemi, tornada, wulkany, powodzie, tsunami itp.
Na
zakończenie tego etapu dzieci otrzymały dyplomy
oraz kolejne odznaki żywiołków tym razem Ziemi.
Czekamy na kolejne spotkanie z żywiołem Ognia/
Pozdrawiamy z Głowna, województwo łódzkie,
Raz dwa trzy Zeróweczka numer trzy:):):):)
Renata Orzeł-Szulc
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz