POWIETRZE
grupa
I (trzylatki) i grupa IV (pięciolatki)
W miesiącach marcu i kwietniu nasze dzieci
realizowały ostatnią część projektu „Żywiołki”
- mianowicie powietrze. Przedszkolaki starały się znaleźć odpowiedź na pytanie: Gdzie znajduje się powietrze? Czy
jest również w wodzie? Co to w ogóle jest powietrze? Gdzie się znajduje?
Zatykając na krótką chwilę nosy, dzieci przekonały
się, że powietrze jest na niezbędne do życia. Sami nauczyliśmy się robić wiatr,
poruszając wiatrakami, a także delikatnymi przedmiotami, jak kartki papieru.
1. Nasz kącik tematyczny zawierał wiele elementów związanych z powietrzem, m.in. : barometr, wiatromierz, termometr, stację meteorologiczną (którą codziennie sprawdzaliśmy pogodę), baloniki, latawce i wiele innych ciekawych rzeczy.
1. Nasz kącik tematyczny zawierał wiele elementów związanych z powietrzem, m.in. : barometr, wiatromierz, termometr, stację meteorologiczną (którą codziennie sprawdzaliśmy pogodę), baloniki, latawce i wiele innych ciekawych rzeczy.
2. Poprzez zabawy badawcze pogłębialiśmy
wiedzę na temat powietrza jako niezbędnego elementu do życia ludzi, roślin i
zwierząt.
Eksperymenty:
„Tornado” -wywołanie tornada chustą i serwetkami,
„Hel” -co jest lżejsze od powietrza?- zabaw balonem z helem
„Próżnia” –eksperyment z pompką
„Wiatr” - z kolorowego papieru wykonaliśmy
wachlarzyk i wachlowaliśmy się – ZROBLIŚMY WIATR . Gdy powstawał dzieci
uświadomiły sobie, że ten wiatr to jest właśnie ruch powietrza.
„Bulgotanie” – sprawdzanie czy powietrze istnieje; Ustawiamy na stoliku
przezroczystą szklankę napełniona wodą i dmuchamy na jej powierzchnię – na
tafli wody ukazują sie małe fale. Następnie bierzemy słomkę i zanurzamy ją w
wodzie i wydychamy powietrze woda bulgocze.
„Gotująca się woda” - możemy również pokazać dziecku
powietrze w postaci pary wodnej, w momencie gdy woda się gotuje i z czajnika
wydobywa się para. Jeśli pogotujemy ją dłużej możemy pokazać jak na ścianach,
okapie skrapla się para wodna – skraplanie to kolejna właściwość powietrza.
„Magiczny balonik” - wstawiamy pustą odkręconą plastikową butelkę na 20
minut do zamrażalnika. Po jej wyjęciu na szyjkę zakładamy balonik i wstawiamy
butelkę do miski z ciepłą wodą. Balonik magicznie się sam nadmuchuje. ) DLACZEGO? Ponieważ zimne powietrze zajmuje
mniej miejsca, jego podgrzewanie powoduje że część powietrza z butelki pod
wpływem ciepła rozszerza się również do balonika. Sprężanie i rozprężanie pod
wpływem temperatury).„Oddychamy” - dziecko przykłada sobie rączkę do buzi i robi głęboki wdech i wydech, czując na rączce przepływ powietrza. Informacja dla dziecka, że w ten sposób oddychamy, i że tlen jest niezbędny do życia.
„Latające samolociki” - przygotowujemy z kartki papieru samolociki (najlepiej kilka). Dzieci razem puszczają je tak by choć chwilę unosiły się w powietrzu. Wiatr (powietrze) unosi samolocik bym mógł latać, tak samo jak latają spadające z drzewa liście.
„Złap bańkę” - Kupujemy gotowe lub robimy wodę z
mydlinami i robimy bańki. Bańki unoszą w sobie powietrze, są leciutkie i
przezroczyste. Są unoszone przez wiatr i dzięki temu latają.
3.
Uwieńczeniem naszych zajęć
dotyczących powietrza były zajęcia
plastyczne, na których dzieci młodsze (3latki) malowały farbami kolorowe wiatraczki,
natomiast dzieci starsze (5-latki)
wykonywały wiatraczki metodą origami płaskie z koła.
4. Poszukując żywiołu
w swojej okolicy dzieci wybrały się na spacer po naszej okolicy, a by
sprawdzić czy powietrze zawsze jest czyste. Okazało się niestety, że m In.
Samochody są źródłem zanieczyszczenia powietrza.
W jednym dniu dzieci puszczały kolorowe latawce w
ogródku przedszkolnym. Zaś jeszcze innego dnia w naszym ogrodzie przedszkolnym
wylądował ogromny balon, dzięki czemu dzieci mogły z
bliska podziwiać stawianie balonu do pionu, dowiedzieć się w jaki sposób unosi
się w powietrze, a także dotknąć materiał z jakiego jest wykonany. Dodatkową
atrakcją była możliwość wejścia do kosza balonu.
5. Informacje na
temat powietrza dzieci mogły też uzyskać słuchając opowiadania Oldricha
Syrovatka „O kominie, który przestał dymić” oraz oglądając film edukacyjny
„Klimat a zanieczyszczenie atmosfery”. Zapoznanie dzieci z niektórymi pozytywnymi i negatywnymi
wpływami wiatru na środowisko przyrodnicze.
Dzieci zapoznały się ze sposobami wykorzystania siły
wiatru przez człowieka, konstruując z pomocą nauczycielek własne wiatraczki.
6.
Zabawy z powietrzem:
„Łapiemy powietrze”
Dzieci poruszają się po Sali i łapią w woreczki
foliowe powietrze. Później wspólnie
woreczki Zawiązujemy, porównujemy wielkość i szybkość spadania.
Zabawa
słowno-ruchowa „Wiatr i drzewa"
Dzieci stoją w kole i wyobrażają sobie, że są drzewem,
którego gałęzie poruszają się na wietrze. Naśladują szum wiatru. W tym samym
czasie nauczyciel wygrywa na tamburynie dźwięki. Zgodnie z ich natężeniem
dziecko „szumi" raz głośniej, raz ciszej i kołysze się mocniej lub
słabiej na boki. Gdy instrument cichnie, milkną i stają w bezruchu.
Ćwiczenia
oddechowe „Fruwające piórka"
Każde dziecko otrzymuje piórko i dmucha na nie tak aż
spadnie na dywan. Instrukcję wykonania prawidłowego wdechu i wydechu podaje
nauczyciel.
Zabawa
dydaktyczna „Cztery wiatry"
Dzieci otrzymują kartoniki: W, E, N, S. Nauczycielka
prezentuje „Różę Wiatrów” ,określa kierunki i wskazuje je: północ , południe ,
wschód, zachód. Zadaniem dzieci jest wskazanie kierunków zgodnie ze wskazówka
kompasu. Dzieci układają kartoniki zgodnie z poleceniem nauczyciela używającego
określeń kierunków.
Zabawa
ruchowa „Wiatr i latawce" przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku.
Wiosna"
Dzieci otrzymują apaszki - latawce. Podczas słuchania
utworu dzieci poruszają się po sali trzymając nad głowami apaszki- latawce. Gdy
akompaniament milknie puszczają chustki i obserwują ich powolne opadanie. Na
pojawienie się akompaniamentu podnoszą apaszki i zabawa rozpoczyna się od
początku.
Zabawa
słuchowa „Co tak szeleści?"
Dzieci wyobrażają sobie, że wieje wiatr. W tym czasie
nauczyciel demonstruje odgłosy różnych szeleszczących rodzajów materiałów
(folia, karton, papier itp.). Poleca, aby dziecko zapamiętało dźwięki, a
następnie zamknęło oczy. Ponownie je demonstruje. Dziecko słuchając odgaduje,
co szeleści
Zabawa ruchowa „Wiatr, wichura,
wietrzysko"
Dzieci otrzymują gazety, które kładą na podłogę. Każdy
przedszkolak kładzie się na swojej gazecie i podczas słuchania muzyki reaguje w
następujący sposób:
Ø Dźwięki ciche - dzieci poruszają się po
gazecie całym ciałem w sposób delikatny, tak by gazeta cichutko szeleściła;
Ø Dźwięki głośniejsze - dzieci poruszają się
mocniej;
Ø Dźwięki bardzo głośne - dzieci poruszają się
gwałtownie (tak by gazeta była jak najbardziej zniszczona) Po zakończeniu
zabawy dzieci podnoszą swoje kawałki gazet i sprawdzają czy ich „wiatr"
przegonił szare chmury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz