Sprawozdanie
z realizacji działań
projektu
edukacyjnego ŻYWIOŁKI –POWIETRZE
zrealizowanego w gr. I
„Słoneczka” Samorządowego Przedszkola nr 145 im. Dolina tęczy w
Krakowie.
Realizując ten temat staraliśmy się znaleźć z
dziećmi odpowiedź na pytania:
- Co to jest powietrze, skąd się
bierze, i do czego jest potrzebne?
- Do czego człowiek potrzebuje
powietrza?
- Czy powietrze ma smak?
- Kiedy jest ono brudne i kto je
oczyszcza?
a wykorzystaliśmy do tego:
1. Opowiadanie ilustrowane sylwetami „ O kominie, który przestał
dymić” Hanny
Kostyrko, film „Skąd ten wiatr?” oraz prezentację multimedialną „Powietrze” i
„Odnawialne źródła energii”
2. Zabawy słuchowe:
„Wieje wiatr” – słuchanie dźwięków dobiegających z otoczenia, wskazywanie
kierunku, z którego dobiega dźwięk, rozpoznawanie i nazywanie tych dźwięków
oraz „Co tak wieje?”- próby nazywania różnych rodzajów wiatrów
3. Kącik przyrody i kącik badawczy– z hodowlą roślin, różnymi materiałami do działań,
4. Różne doświadczenia i eksperymenty- łapaliśmy
powietrze do butelki, wydmuchiwaliśmy przez rurkę powietrze do pojemnika z
wodą, dmuchaliśmy balony, obserwowaliśmy palącą się świeczkę i to co się stanie
jak ją zakryjemy, poznaliśmy różne zapachy- przyjemne dla nosa / aromaty i
zapachy przypraw/ oraz „smrody”
5. Plastyczne inspiracje- dmuchając przez
rurkę na plamy farb tworzyliśmy obrazek
6. Poszukiwaliśmy żywioł w najbliższym otoczeniu naszego przedszkola, oraz w
trakcie spacerów obserwowaliśmy dymy wydobywające się z okolicznych domów
7. Potrzebny i niebezpieczny –poznaliśmy sposoby wykorzystania żywiołu przez człowieka-
młyny, współczesne wiatrowe elektrownie oraz niebezpieczeństw jakie niosą ze
sobą żywioły
8. Żywioł w ruchu – ruch to
zdrowie, a ponieważ dzieci uwielbiają ruch i muzykę bawiliśmy się śpiewając piosenkę
„Cztery żywioły” oraz
- Zabawa ruchowa „Ziemia –
powietrze – woda”
Dz . maszerują w rytm muzyki, na pauzę w muzyce nauczyciel wymienia nazwy zwierząt lub prezentuje obrazki. Dzieci pokazują, gdzie żyje dane zwierzę: kucają – jeśli porusza się po ziemi, wspinają się na palce – jeśli potrafi latać, naśladowanie dłonią fali – jeśli żyje w wodzie.
Dz . maszerują w rytm muzyki, na pauzę w muzyce nauczyciel wymienia nazwy zwierząt lub prezentuje obrazki. Dzieci pokazują, gdzie żyje dane zwierzę: kucają – jeśli porusza się po ziemi, wspinają się na palce – jeśli potrafi latać, naśladowanie dłonią fali – jeśli żyje w wodzie.
- Zabawa
ruchowa „Dym”- dym leci z komina (nauczycielka potrząsa tamburynem) – dzieci
biegają po sali. Komin przestaje dymić – dzieci stoją w miejscu, bezruchu.
- Zabawa słuchowo-ruchowa
„Król wiatru”
Nauczyciel wybiera dziecko i wręcza mu berło króla
wiatru. Pozostali siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. Król wiatru biega za
plecami innych, naśladując odgłos wiatru (szszsz). Po chwili
dotyka berłem wybranej osoby, kładzie berło, przestaje szumieć, obiega dzieci i
szybko wraca na swoje miejsce w kręgu. Wybrana osoba goni króla. Jeśli jej się
to nie uda, sama zostaje królem. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Zabawy z torebkami foliowymi
Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy i każdemu wręcza
torebkę foliową.
Dzieci wykonują polecenia nauczyciela:
– Dmuchnijcie na torebkę umieszczoną na dłoni.
– Poszeleszczcie torebką, przysuwając ją do ucha.
– Podrzućcie torebkę do góry i obserwujcie, jak spada.
– Zgniećcie torebkę w małą kulkę i celujcie do kosza.
- "Zabawy balonami”-
dmuchanie, puszczanie na sali, podrzucanie,
- Zabawa
ruchowa pantomimiczna- dzieci naśladują ruchem: balony nadmuchane i puste,
wiatraki na wietrze i stojące nieruchomo, żagle na wietrze itp.
9. A w
ramach utrwalenia wiadomości zdobytych na zajęciach, dzieci
z pomocą pani zagrały z podziałem na zespoły w grę planszową,
która została na potrzeby tematu narysowana na dużej kartce papieru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz