Temat: Powietrze
Projekt „Żywiołki” jest realizowany
w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach (Krasnoludki, Chochliki i Leśne
Ludki). Żywioł, jakim jest powietrze, poznawaliśmy w kwietniu. W każdej z grup
temat „powietrza” realizowany był przez kilka dni. Zajęcia dla przedszkolaków
obejmowały następujące obszary:
1. Tematyczny
kącik – tym razem kącik miał nietypową postać – magicznego pudełka. W pudełku
znalazł się szereg przedmiotów, z którymi przedszkolaki mogły eksperymentować
do woli. Były to przedmioty zazwyczaj wykorzystywane w czasie ćwiczeń
oddechowych. Dzieci mogły sprawdzać, które z nich można zdmuchnąć, które są za
ciężkie, z jaką siłą musi polecieć powietrze, by określony przedmiot doleciał
do celu. Wśród przedmiotów były: balony, rurki, piórka, bańki, waciki, ping-pongi,
kawałki bibuły.
2. Doświadczenia
i eksperymenty – dzieci poznawały, doświadczały, obserwowały, eksperymentowały
z powietrzem. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
·
„Gdzie jest powietrze? - na stole stały różne
słoiczki, buteleczki. Nauczycielka pytała dzieci, co jest w tych naczyniach?
Następnie zanurzała buteleczkę w misce z wodą. Dzieci widziały wydobywające się
bąbelki. Co to?
·
Szukanie dowodów na istnienie powietrza - dzieci
bawiły się nadmuchanymi balonami, po chwili balony były odwiązywane tak, aby
wylatujący strumień powietrza skierowany był na twarz przedszkolaków.
·
„Co jest w pustej butelce?” - dzieci zaglądały
do butelki, dmuchały do niej, odwróconą do góry dnem włożyły do wody. Butelka
wypływa na wierzch. Z otworów butelek wydostawały się bąbelki „Co to jest?” Butelka
wypływa, bo jest lekka. Z wody wypływają bąbelki, które są pęcherzykami
powietrza. W butelce było powietrze, które wydostaje się z butelki w postaci
pęcherzyków. Dopiero w wodzie "bąbelki" są widoczne, bo powietrze
jest bezbarwne i nie widzimy go. Butelka tonie, bo wypełnia się wodą i staje
się ciężka. Omówienie właściwości powietrza – bezbarwne i lekkie.
·
Dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą - dzieci
otrzymały rurki, których jeden koniec zanurzyły w wodzie, a w drugi
dmuchały. Na powierzchnię wody wypłynęły pęcherzyki powietrza. Wnioski: Przez
słomkę wydobywały się pęcherzyki powietrza, które wydycha człowiek.
·
Sprężystość powietrza - dzieci otrzymały do ręki
strzykawkę, wyciągały tłoczek nabierając powietrza do strzykawki. Następnie
otwór z drugiej strony zatykany był palcem i próbowaliśmy wcisnąć tłoczek do
środka. Dzieci przekonały się, że nie można wcisnąć tłoczka do końca. Po
puszczeniu tłoczka przez dziecko, tłoczek sam wysuwa się na zewnątrz. Wnioski:
powietrze można ścisnąć w strzykawce, powietrze jest rozprężliwe.
·
Sprężystość powietrza w balonie - dzieci
nadmuchały balony, widziały, że balon rośnie i stawał się coraz większy. Balon
można lekko ściskać, zmieniając kształt balona.
Wnioski: Powietrze możemy zamknąć w balonie. Powietrze rozciąga ścianki balonu, przez co balon jest coraz większy. Powietrze rozszerza się w balonie, bo jest rozprężliwe.
Wnioski: Powietrze możemy zamknąć w balonie. Powietrze rozciąga ścianki balonu, przez co balon jest coraz większy. Powietrze rozszerza się w balonie, bo jest rozprężliwe.
·
,,Co to jest wiatr?”, ,,Jak powstaje wiatr?” -
ruch powietrza. Dzieci otrzymały wachlarze, machały nimi swobodnie, mówiły, co
czuły, gdy poruszały energicznie wachlarzem. Machały rękami, kartką,
wprawiając powietrze w ruch, tworzyły wiatr.
·
Duży wiatr w sali – zabawy z suszarką.
Nauczyciel zaprezentował dzieciom jak powietrze wprawione w ruch wydobywa się z
suszarki. Przedszkolaki obserwowały, co dzieje się z lekkimi przedmiotami
(balon, piórko) w czasie podmuchu wiatru.
3. Plastyczne inspiracje:
·
dzieci wykonały własnoręcznie wiatraczki (z
papieru, słomki i szpilki);
·
powietrzne origami – przedszkolaki składały z
papieru wachlarze i samoloty.
4. Żywioł w mojej okolicy – w czasie wyjścia na
przedszkolne podwórko (przy lekko wietrznej pogodzie) dzieci obserwowały ruchy
roślin, liści, piórek, gałęzi. Obserwowaliśmy także kominy i wydobywające się z
nich dymy, samochody i spaliny, co było początkiem rozmowy o konieczności
dbania o nasze powietrze.
5. Potrzebny i niebezpieczny – w trakcie zajęć dzieci
dowiadywały się, dlaczego powietrze jest dla nas tak ważne:
·
Przeprowadziliśmy jeszcze jeden mały eksperyment
– dzieci próbowały zatkać nos, zamknąć buzie i sprawdzały jak długo można tak
wytrzymać. Po chwili wszystkie otworzyły buzie, odsłoniły nos i oddychały. Wnioski:
Powietrze jest wszędzie (w każdym zakątku sali) i jest niezbędne do oddychania,
do życia.
·
Przypomnieliśmy doświadczenie wykonywane w
czasie siania ziół, które mimo światła i ciepła (przykryte szklanym,
przezroczystym naczyniem) bez dostępu powietrza nie zakiełkowały. Wniosek:
Rośliny potrzebują powietrza do życia.
·
Zwrócenie uwagi na konieczność dbania o nasze
powietrze: emitowanie dymu, spalin, pamiętanie o naszym środowisku, chodzenie
na pieszo/ jazda rowerem zamiast samochodem, nie spalanie w piecach
nieodpowiednich produktów.
Niebezpieczeństwa:
·
Wichury, tornado – rozmowa o możliwych
konsekwencjach.
6. Żywioł w ruchu – w poznawaniu żywiołu, jakim jest powietrze,
nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które dzieci uwielbiają:
·
”Wiatraki” – dzieci kręciły się w jedną/drugą
stronę udając wiatraki, wprowadzając powietrze w ruch. Następnie wiatraki
kręciły się, gdy grała muzyka, gdy zapadała cisza – wiatraki odpoczywały.
·
„Taniec z balonami” - zabawa taneczno-ruchowa
przy muzyce z wykorzystaniem balonków. Dzieci tańczą w parach przy muzyce,
starały się utrzymać balonik między głowami, trzymają brzuchami, plecami
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz