POWIETRZE
1. BURZA MÓZGÓW –
co to jest powietrze ( dzieci próbują ustalić czym jest powietrze)
- to wiatr
- to to co wdychamy
- czy
powietrze ma zapach? – dzieci wdychają powietrze i ustalają, że
powietrze zapachu nie ma
2.
Czy
powietrze można zobaczyć?
Doswiadczenie
z butelka - dużym pojemniku z wodą prowadząca zanurza plastikową
butelkę i przytrzymuje ją, aż wypełni się wodą. Dzieci obserwują pęcherze
powietrza wydobywające się z butelki. Nauczycielka tłumaczy, że jest to
powietrze, które znajdowało się w butelce.
3.
Czy
powietrze można poczuć?
Doświadczenie
ze słomką – dzieci otrzymują słomkę i dmuchają przez nią na swoją
rączkę
4.
Czy
powietrze może się poruszać?
- doświadczenia
z wachlarzykami
- doświadczenia
z piłeczką pingponogową – porusza się kiedy na nia dmuchamy, powietrze wprawione
w ruch porusza piłeczki, doświadczenie z podmuchem powietrza z
suszarki na piłeczkę ( powietrze utrzymuje piłeczkę pingponogową w powietrzu)
- zdmuchiwanie
papierków powietrzem z nadmuchanego balona
5. Czy powietrze może się zmniejszać – zmniejszać swoją objętość?
Doświadczenie
z balonem – każde dziecko otrzymuje balonik, próbuje go nadmuchać
(nauczyciel pyta co jest w nadmuchanym balonie); dzieci wypuszczają baloniki
(nauczyciel pyta dlaczego balony „odlatują”? – bo ucieka z nich powietrze)
Nauczyciel demonstruje dzieciom strzykawki, pokazuje jak pociąga
tłoczek do siebie, pyta co się znajduje w strzykawce, każde dziecko otrzymuje
strzykawkę i naciąga do niej powietrza, następnie nauczyciel prosi aby dzieci
zatkały szczelnie wylot strzykawki i spróbowały z niej „wygonić” powietrze.
Dzieci ustalają, ze się nie da, ze powietrze się skurczylo
6.
Do
czego jest potrzebne powietrze?
a) Nauczyciel
prosi aby dzieci nabraly trochę powietrza i zamknely usta i nos. Pyta: czy mogą
tak długo wytrzymać, dlaczego nie, wspólne ustalenie, ze powietrze potrzebne
jest do oddychania, do życia
b) Doświadczenie ze świeczkami –
nauczyciel zapala dwie świeczki, jedną zakrywa szklana miseczka i prosi aby
dzieci obserwowaly obie swieczki. Zaobserwowanie, ze swieczka pod miską zgasła,
na misce pojawiła się „mgła”, nauczyciel wyjaśnia, że ogien pali się tylko
wtedy, kiedy ma dostęp do powietrza, do tlenu
7. „Bańki mydlane” –
dzieci dmuchają przez baniarkę , oglądają bańki, zastanawiają się co jest w
bańce ( powietrze); czyja bańka poleci najwyżej? - zawody
8. Czy nasze powietrze jest „czyste?” –
rozmowa kierowana przy obrazku
- ustalenie, co zanieczyszcza nasze
środowisko? (ruch uliczany, samochody, przemysł – dymy,)
- nauczyciel wyjaśnia dzieciom, ze nasze
powietrze pomagają oczyszczać
8. Kolorowe
wachlarze – dzieci z papieru wykonują wachlarze, najpierw malują wiosenny
obrazek, potem składają wachlarze wg wzoru
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz