„Żywiołek POWIETRZA” w grupie
„Plastusi”
z Przedszkola Nr 126 im. Rusa w Poznaniu
z Przedszkola Nr 126 im. Rusa w Poznaniu
1.
Kącik tematyczny
Rozpoczynając przygodę z poznawaniem powietrza
zgromadziliśmy w naszej sali niezbędne do eksperymentowania przedmioty m.in.:
rurki do napojów, kolorowe baloniki, piórka, plastikowe kubeczki z wodą,
kolorowe pomponiki, papierowe kwiaty, papierową spiralę, świeczki itp.
2.
Doświadczenia i eksperymenty
Na samym początku próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na
pytania: Co to jest powietrze? Jakie ono jest? Gdzie możemy znaleźć powietrze?
Następnie przeszliśmy do poznawania właściwości
powietrza za pomocą różnych eksperymentów i doświadczeń:
a)
Jak wygląda
powietrze? Czy możemy je zobaczyć?
- doświadczenie z pustą plastikową
butelką – pusta butelka pływa po wodzie; zanurzona
w wodzie napełnia się i tonie
w wodzie napełnia się i tonie
- doświadczenie ze słomkami i kubeczkami
z wodą – tworzenie fal i pęcherzyków
powietrza
powietrza
b)
Jaki kształt ma
powietrze?
- pompowanie baloników o różnym kształcie
c)
Czy powietrze
można uformować
w dowolny kształt?
w dowolny kształt?
- próby formowania różnych kształtów z
lekko napompowanego balonika
- ściskanie i rozprężanie powietrza w
strzykawce
d) Jaki smak i zapach
ma powietrze?
- wypuszczanie powietrza z balonika
- wytwarzanie powietrza z pomocą wachlarza
- wypuszczanie powietrza z balonika
- wytwarzanie powietrza z pomocą wachlarza
e) Jak zachowuje
się powietrze pod wpływem ciepła?
- doświadczenie ze świeczką i papierową
spiralą
- pompowanie balonika założonego na schłodzoną plastikową butelkę i wstawienie jej do
gorącej wody
- pompowanie balonika założonego na schłodzoną plastikową butelkę i wstawienie jej do
gorącej wody
f) Czy powietrze
się pali?
- doświadczenie ze świecą w małym i dużym słoiku
Kończąc zabawy badawcze, stworzyliśmy mapę pojęć,
podsumowującą właściwości powietrza. Doszliśmy do wniosków, że powietrze: jest
bezbarwne, bezwonne; nie ma kształtu i przyjmuje kształt pojemnika, w którym
się znajduje; powietrze spręża się i rozpręża, ciepłe powietrze unosi się do
góry; dzięki temu, że w powietrzu znajduje się tlen, ogień może płonąć;
powietrze znajduje się wszędzie i dzięki niemu możemy oddychać.
3.
Żywioł w mojej okolicy
Aby obserwować obecność powietrza wybraliśmy się do
ogrodu przedszkolnego: patrzyliśmy jak pod wpływem wiatru poruszają się drzewa,
trawa; próbowaliśmy puszczać latawce.
4.
Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając o żywiole powietrza dzieci bez trudu
zauważyły, że powietrze jest niezbędne do życia, zarówno dla ludzi, roślin i
zwierząt – oddychamy nim. Dzieci spostrzegły także,
że powietrze wytwarza się i wykorzystuje, np. w suszarce do włosów, wiatrakach – wytwarzanie energii; wentylatorach itp.
że powietrze wytwarza się i wykorzystuje, np. w suszarce do włosów, wiatrakach – wytwarzanie energii; wentylatorach itp.
5.
Żywioł w ruchu
W czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe i
oddechowe:
-
taniec z balonikami
-
taniec z piórkami
-
„Przesadzamy kwiaty”- ćwiczenie oddechowe – przenoszenie papierowych kwiatów na
„grządki” za pomocą powietrza zasysanego przez rurki do napojów
-
„Wyścigi” – ćwiczenie oddechowe – dmuchanie na kolorowe bawełniane pomponiki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz