"POWIETRZE"
u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)
Tablit to innowacyjny
program wychowania przedszkolnego, który przez naszą grupę jest realizowany.
Jego innowacyjność polega na tym, że bawiąc się i ucząc skupiamy się na
realizacji konkretnego projektu. Pracujemy wykorzystując metodę projektów oraz
metodę modelowania dialogów (QtA). Szczęśliwie złożyło się, że w ciągu
ostatnich czterech tygodni realizowaliśmy właśnie PROJEKT POWIETRZE. Skupiliśmy
się więc ostatnim czasie na powietrzu i jego właściwościach.
Nim zabraliśmy się do
działań związanych z POWIETRZEM stworzyliśmy tzw. siatkę pytań, na której
zawarliśmy pytanie, które dotyczyły POWIETRZA, a na które odpowiedzi
zamierzaliśmy poszukać.
1.
KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych
działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa
dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik poznawczy".
Zaczęliśmy od namalowania tła z wiatrakami oraz wyposażenia naszego
powietrznego kącika w sprzęty z powietrzem związane. Tym oto sposobem w kąciku
znalazły się wentylatory, suszarka, model elektrowni wiatrowej, piórka, słomki,
balony, wiatraczki, latawce,bańki mydlane oraz książki o powietrzu i wietrze.
2.
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Swoje zabawy związane POWIETRZEM
rozpoczęliśmy od poznania definicji powietrza. Gdy tę już poznaliśmy skupiliśmy
się na jego właściwościach. Wiemy jaki jest skład powietrza, wiemy jak istotne
jest ono dla życia, wiemy też, że jest bezbarwne i bezwonne. Skupiliśmy się następnie na badaniu ruchów
powietrza – wiatrów.
Spacerowaliśmy w okolicy
przedszkola mierząc wiatr (wiatraczkami, woreczkami foliowymi, krepą,
chorągiewkami), przyglądaliśmy się uginającym na wietrze gałęziom, sami
tworzyliśmy wiatr o różnym natężeniu (wentylatorem, suszarką, ruchami rąk,
dmuchaniem), sprawdzaliśmy wagę powietrze i wreszcie z użyciem powietrza i
miniatury elektrowni wiatrowej wytwarzaliśmy prąd.
3.
PLASTYCZNE INSPIRACJE
Inspirując się obserwowanym
wiatrem tworzyliśmy wiatraczki, chorągiewki, malowaliśmy wietrzne pejzaże, a
także z formowalnej pianki mydlanej tworzyliśmy chmury, które następnie
podmuchami wiatru przesuwaliśmy po „niebie”.
4.
ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
By jeszcze lepiej poznać powietrze
(wiatr) często spacerowaliśmy. Ponieważ okolice naszego przedszkola to tzw.
„zielone okolice” (park, zielone tereny nieużytkowe, łąka, ogródki działkowe)
uznaliśmy, że powietrze w okolicy naszego przedszkola nie jest aż tak bardzo
zanieczyszczone, co jeszcze bardziej zachęciło nas do spacerów.
5.
ŻYWIOŁ W RUCHU
W czasie działań
pozwalających poznać nam właściwości powietrza nie zapomnieliśmy również o
gimnastyce. W jej trakcie zamienialiśmy się w wiatr wędrujący po świecie, a
także w chmury przez wiatr rozdmuchiwane po niebie, zdarzyło się nam być
również kroplami deszczu przez wiatr kierowanymi, a nawet listkami tańczącymi
na wietrze.
Opracowała:
mgr
Agnieszka Puk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz