SPRAWOZDANIE
„ŻYWIOŁ
WODA”
W miesiącu październiku dzieci w wieku 3 lat z
Klubu Jednostki Wojskowej zapoznały się oraz doświadczyły oddziaływania żywiołu
jakim jest woda. Zajęcia odbywały się przez kilka dni. Dzieci chętnie wracały
do tematu.
I.
Żywioł
w ruchu
1.
Zabawy ruchowe:
„Woda-ląd”
- dzieci biegają w rozsypce po sali, gdy instruktor pokazuje obrazek z wodą
(morzem) – pływają różnymi stylami, a gdy lądu – jeżdżą samochodami;
„Pada,
deszczyk pada” – śpiew wszystkich dzieci z animacją ruchową i folią;
„Kropelka”
– dzieci udają, że są kropelkami wody (które wcześniej odszukały). Na hasło
„kałuża” wszystkie kropelki łączą się i dzieci robią duże koło;
Zabawy
z chustą Klanzy.
Użyte
materiały: folia, chusta, małe chusty woalowe, zdjęcia morza, lądu np. wyspy,
papierowe krople wody, szarfy.
II.
Plastyczne
inspiracje
2.
Praca plastyczna:
Rozdmuchiwanie
przez rureczkę od napojów zabarwionej wody w kolorach tęczy;
Po
wcześniejszym przeprowadzeniu eksperymentu z wodą i farbą, to co pozostało
stworzyło abstrakcyjny obraz utożsamiany z koralowcami oraz kolorowymi rybkami
zamieszkującymi ocean;
Wycinanie,
przyklejanie chmur i kropli deszczu.
Użyte
materiały: kolorowy brystol, niebieskie kartki, nożyczki, klej, woda, farby,
pędzle, plastikowy pojemnik.
III.
Doświadczenia
i eksperymenty
3.
Doświadczenia:
- Pływanie
i tonięcie przedmiotów – do miski wrzucamy przygotowane wcześniej przedmioty
różnej wagi. Dzieci obserwują zachowanie tych przedmiotów (czy toną, utrzymują
się na powierzchni, a może toną po jakimś czasie). Próbują wyjaśniać dlaczego.
Razem nazywamy zjawiska;
- „Jak
wygląda woda” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor. Pokazujemy
dzieciom pojemnik z wodą i wyjaśnia, że pomimo iż wydaje się, że woda jest z
wyglądu jednolitą cieczą, to tak naprawdę składa sią z malutkich cząsteczek-drobinek. Do
przygotowanego pojemnika z wodą wpuszczamy
krople farby. Dzieci obserwują jak mieszają sią one z wodą. Tłumaczymy, że
drobinki farby umieszczają sią pomiędzy drobinkami wody. Aby dzieciom łatwiej
było zrozumieć zaobserwowane zjawisko wsypujemy do słoja ziarna pieprzu w
takiej ilości by utworzyły dość sporą warstwą i potrząsnąć słoikiem. Wyjaśniamy, że
cząsteczki wody są podobne do kuleczek pieprzu, ale znacznie mniejsze, niedostrzegalne
gołym okiem. Następnie dzieci dosypują kasze mannę. Porównujemy jej ziarenka do
cząsteczek farby. Niektóre ziarenka kaszy wpadają pomiędzy ziarna pieprzu
podobnie jak cząsteczki farby pomiędzy cząsteczki wody. Proponujemy dzieciom,
by dokładnie zakręciły słoik i wymieszały znajdujące się w środku ziarna.
Zwracamy uwagę na to, że ziarenka kaszy wypełniają wolne przestrzenie między
ziarenkami pieprzu;
-
farbujemy wodę farbą – robimy kolory tęczy.
IV.
Żywioł
w mojej okolicy
4.
Niektóre z dzieci wybrały się z rodzicami nad
rzekę i tam puszczały zrobione na zajęciach łódki z papieru. Dostrzegły też
związek wody z powstałymi kałużami po deszczu. W nich również puszczały łódki
oraz obserwowały co się dzieje gdy wrzucą do nich kamyki.
V.
Potrzebny
i niebezpieczny
5.
Odpowiadamy na pytania gdzie i w jakiej
postaci spotykamy wodę
w przyrodzie, analizujemy pod kątem niszczycielskiego działania wody.
Oglądanie
ilustracji przedstawiających przykłady negatywnego działania wody. Dzieci
nazywają zjawiska: powódź, ulewa, burza. Porównujemy zachowania ludzi do
zachowań żywiołu.
VI.
Inne
aktywności
6.
Rozpoznawanie dźwięków : woda z kranu, kąpiel
dzieci w basenie, opady atmosferyczne. Naśladowanie dźwiękiem i ruchem rzeki,
szumu morza, ruchu fal, burzy, małego deszczu, ulewy.
Rozwiązywanie
zagadek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz