Projekt „ŻYWIOŁKI – woda”
„Plastusie” – 4-5-latki
1.
Na czas
realizacji projektu, urządziliśmy w naszej sali kącik tematyczny, w którym
znalazły się elementy związane z żywiołkiem wody. Najważniejszym elementem była
oczywiście miska z wodą, dzięki której dzieci, ku swojej radości, miały
możliwość samodzielnego doświadczania. Ponadto w kąciku znalazły się naczynia o
różnym kształcie, różne substancje rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie,
przedmioty pływające i tonące, albumy i gry tematyczne.
2.
Dzieci
podejmując aktywność badawczą samodzielnie sprawdzały:
Ø Jaka jest woda (jak wygląda, jaki ma smak/zapach,
jaka jest w dotyku)
Ø Jakie dźwięki może wydawać woda (nazywały je i
naśladowały wykorzystując wyrazy dźwiękonaśladowcze)
Ø Kształt wody (przelewając wodę do naczyń o różnym
kształcie)
Ø Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie (dosypując do
wody różne substancje, np. cukier, sól, kasza, mąka, ziemia, piasek, olej,
kawa, kakao)
Ø Co pływa, a co tonie (umieszczając w misce z wodą
różne przedmioty: klocek drewniany, klocek plastikowy, liść, kora drzewa,
piłeczka ping-pongowa, kulka drewniana, kulka z plasteliny, łódka z
plasteliny).
Ø Jaką barwę może uzyskać woda poprzez mieszanie jej z
kolorową farbą.
Ø Stany skupienia wody (z pomocą nauczyciela) –
„Deszcz w słoiku” – zjawisko parowania i skraplania wody, zamarzanie wody.
Na
podstawie przeprowadzonych doświadczeń stworzyliśmy mapę pojęciową,
na której zapisaliśmy nasze obserwacje i wyniki doświadczeń.
na której zapisaliśmy nasze obserwacje i wyniki doświadczeń.
3.
Dzieci wykonały pracę
plastyczną związaną z tematem projektu – rysowały po śladzie kropelkę wody,
którą następnie, wykorzystując kredki, ozdobiły według własnego pomysłu.
4.
Przedszkolaki
nie miały żadnego kłopotu z
odnalezieniem żywiołu w naszej okolicy. Mamy to szczęście, że nasze przedszkole
jest położone w urokliwym parku nad rzeką Wartą, gdzie często spacerujemy,
podziwiając piękno przyrody.
5.
Mieliśmy okazję
obejrzeć fragmenty filmów, dzięki którym dzieci same doszły do wniosku, że
woda, prócz tego, że jest potrzebna ludziom, roślinom i zwierzętom, może być
także niebezpieczna.
6.
Podczas zajęć
wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:
Ø „Kropelki wody” – zabawa orientacyjno-porządkowa
przy akompaniamencie trójkąta
Ø „Płynie strumyk” – zabawa rytmiczno-ruchowa przy
akompaniamencie pianina
Ø zabawy z chustą animacyjną
Ø „Wędkarz” – zabawa doskonaląca koordynację
wzrokowo-ruchową
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz