ŻYWIOŁ I – WODA
Realizacja projektu:
1.
Kącik tematyczny – do naszego kącika
przyrodniczego dodaliśmy elementy związane z żywiołem, jakim jest woda. Były to
między innymi wybrane przez dzieci wycinki prasowe dotyczące wody oraz wybrane
pozycje literatury dziecięcej wzbogacone o ilustracje. Nie zabrakło również
elementów służących doświadczaniu. Były to szklane buteleczki wypełnione wodą,
kwiaty i pojemniki z zabarwionym płynem, smakowe kubeczki oraz historyjka
obrazkowa „Przygody kropli wody” dotycząca obiegu wody w przyrodzie. Dzieciaki
bardzo aktywnie uczestniczyły w rozmowie na temat miejsc na Ziemi, w których
brakuje wody. Próbowały także poszukać rozwiązań, jak zapobiec suszy i braku
dostępu do czystej wody.
2.
Doświadczenia i eksperymenty – wprowadzeniem do
tematu była historyjka obrazkowa „Przygody kropli wody”. Miała ona na celu
poznanie i utrwalenie stanów skupienia, w jakich możemy spotkać wodę w
przyrodzie. Było to dla dzieci interesujące doświadczenie. Dzięki niemu
poszerzyły one swój słownik pojęciowy. Kolejnym i wzbudzającym większe
zainteresowanie dzieciaków zajęciem było badanie zjawiska pływania i tonięcia
różnych przedmiotów. Wykorzystując dużą miskę wypełnioną wodą i zgromadzone
przedmioty, mogliśmy zrozumieć od czego zależy pływanie i tonięcie. Przy okazji
doświadczenie to dało nam okazję do dużej dawki śmiechu, gdyż nie wszystkie
przedmioty były chętne do „nauki pływania”. Następnym doświadczeniem było
badanie przez dzieci wody jako rozpuszczalnika. Mieszaliśmy wodę z: solą,
cukrem, miodem, piaskiem, rozkruszoną kredą, farbą. Porównywaliśmy gotowe mieszaniny z czystą
wodą (zapach, kolor, konsystencja).
3.
Plastyczne inspiracje – na dużych arkuszach
papieru wykonaliśmy plakat pt. „Oszczędzaj wodę”. Poprzez wykorzystanie
wycinków prasowych oraz różnych materiałów plastycznych stworzyliśmy obraz
programu co robić, by wody było więcej oraz by dzielić się nią z innymi.
4.
„Woda w naszych domach” – zadaniem dzieci z
pomocą rodziców było zbadanie sieci wodociągowej w ich domach. Następnie
przedszkolaki z pomocą nauczyciela starały się odtworzyć wygląd tejże sieci na
zespołowym rysunku. Wybraliśmy się także na spacer w okolice naszego
przedszkola by zobaczyć, gdzie można znaleźć wodę. Cel naszych poszukiwań
odnaleźliśmy w kałużach, hydrantach, pobliskiej rzeczce oraz stacji uzdatniania
wody.
5.
„Komu potrzebna jest woda?” – obejrzenie filmu
na temat roli wody w świecie organizmów żywych. Z zainteresowaniem dzieci
uczestniczyły w prezentacji dotyczącej pracy strażaków oraz powstawania i
gaszenia pożarów. Dzieci starsze przygotowały także kurs bezpiecznego
wypoczynku nad wodą z „Misiem ratownikiem”.
6.
„Wodny koncert” – dzieci przygotowały
improwizację muzyczną, wykorzystując naczynia szklane wypełnione różną ilością
wody. Używając metalowych, plastikowych i drewnianych pałeczek wydobywaliśmy i
tworzyliśmy proste melodie.
Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń