grupa:
4-latki Słowiki
ŻYWIOŁ - WODA
Projekt realizowaliśmy przez cały
tydzień. W poniedziałek wszystkie dzieci przyszły ubrane na niebiesko, a
dodatkowym rekwizytem były niebieskie opaski z kropelką wody. Zaczęliśmy od
wprowadzenia tematu poprzez prezentację multimedialną.
1. Kącik tematyczny
Pierwszego dnia stworzyliśmy mapę
skojarzeń ze słowem woda, która zawisła na tablicy. Wspólnie wykonaliśmy
stworzenia morskie (ryby, ośmiornice, meduzy, rozgwiazdy), które dzieci
wykorzystywały w zabawie swobodnej. Dodatkowo do samodzielnych doświadczeń
przygotowaliśmy butelki wody zawierające brokat i olej.
2. Doświadczenia i eksperymenty
Każdego dnia nauczyciel przedstawiał
dzieciom kolejne doświadczenia w których uczestniczyły dzieci. Wtorek
poświęcony był na samodzielne doświadczenia dzieci - Co się w wodzie
rozpuszcza, a co nie? W środę z kolei dzieci sprawdzały co pływa na jej
powierzchni, a co tonie? Dodatkowy wykonaliśmy statki z nakrętek po napojach.
3. Plastyczne inspiracje
Wspólnie wykonaliśmy akwarium
zawierające różne stworzenia morskie, które dzieci wykonały z przedmiotów z
recyklingu (rolki po papierze toaletowym, opakowania po jajkach i tekturowe
ostatnie kartki z bloku).
Wykorzystując figury geometryczne dzieci
samodzielnie zaprojektowały swojego wodnego przyjaciela, a ostatniego dnia na
powtórzenie wiadomości z wizyty Ratownika Wodnego wykonaliśmy koła ratunkowe
wykorzystując bibułę i plastelinę.
4. Żywioł w mojej okolicy
Nasze przedszkole znajduje się w Gdyni,
z żywiołem w okolicy nie było problemu - rozmawialiśmy na temat Morza Bałtyckiego.
Niestety nie udało się zorganizować wycieczki nad morze.
5. Potrzebny i niebezpieczny
Chcąc pokazać dzieciom niebezpieczeństwa
płynące z żywiołu wody dzieci obejrzały krótki film pokazujący tsunami, który
skłonił nas do późniejszej dyskusji.
Z niebieskich nakrętek dzieci ułożyły
człowieka, który miał symbolizować jak bardzo potrzebna jest woda w naszym
życiu i ile każdy z nas ma jej w sobie.
6. Żywioł w ruchu.
Do zabaw ruchowych wykorzystaliśmy
niebieski materiał, balony i piłki. Bawiliśmy się w rybkę i rybaka. Tworzyliśmy
fale na morzu i "uczyliśmy się pływać"
Przez cały tydzień zostając w temacie
wody układaliśmy puzzle przedstawiające podwodny świat, rysowaliśmy ryby i
morze, a nawet graliśmy w gry z rybami i pingwinami. Dodatkowo ćwiczyliśmy słuch
poprzez rozpoznawanie odgłosów wody, a ostatniego dnia zaprosiliśmy gościa -
Ratownika Wodnego, który również opowiedział dzieciom o niebezpieczeństwach
związanych z zabawach nad wodą.
Cały projekt i zabawa z nim związana
bardzo podobał się dzieciom, jak i rodzicom i już nie możemy się doczekać
następnego żywiołu! :)
Dominika Pałubicka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz