Projekt
„Żywiołki” jest realizowany w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach
(Krasnoludki, Chochliki i Leśne Ludki). Pierwszy z żywiołków poznawaliśmy w
październiku, w każdej z grup zadania związane z „wodną” tematyką były
realizowane przez kilka dni. Zajęcia dla przedszkolaków obejmowały następujące
obszary:
1. Tematyczny kącik – przez jeden dzień w każdej sali było
dostępne miejsce, w którym dzieci mogły swobodnie eksperymentować z wodą. Wśród
proponowanych aktywności były:
- przelewanie wody z pojemnika do pojemnika,
- przenoszenie za pomocą kroplomierza kropli wody na płytki z wypustkami;
- zabawy z lodem,
- zabawy z kostkami lodu, w których zamrożone były małe elementy.
2. Doświadczenia i eksperymenty – dzieci poznawały,
doświadczały, obserwowały, eksperymentowały
z wodą. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
- „Woda w trzech stanach skupienia” - dzieci przelewały, dotykały wody w postaci cieczy, obserwowały gorącą, parującą na lusterko wodę, którego mogły później dotknąć – poczuć, że jest wilgotne, bawiły się lodem, który w ich dłoniach zamieniał się w wodę.
- „Co pływa, co tonie” - dzieci wrzucały do miski z wodą różne przedmioty: ołówek, kamień, kasztan, styropian, moneta, gwóźdź, piórko, piasek, spinacz biurowy, klucz, piłeczkę pingpongową, liść, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Omówiliśmy różnice między przedmiotami, rodzaj materiału, z którego są zrobione, jego ciężar. Użyliśmy też plasteliny. Początkowo zrobiłyśmy z niej kulką - zatonęła, potem tę samą plastelinę przekształciłyśmy w cieniutki placek – pływała.
- „Pojęcie stałości objętości” - tą samą ilość wody dzieci wlewały do trzech różnych pojemników – szerokich, wąskich, wysokich – dzieci zastanawiały się, gdzie wody jest więcej, gdzie mniej, a może tyle samo?
- „Rozpuszczanie lodu” - dzieci wrzucały lód do wody zimnej i ciepłej, zastanawiając się i obserwując, w której lód roztopi się najszybciej.
·
,,Czy się rozpuści?” - dzieci miały za zadanie napełnić szklanki
wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucały do każdej po 1 łyżeczce
wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną,
piasek, kasza). Mieszały wodę, obserwują, co się dzieje, które substancje się
rozpuszczą.
·
„Barwienie wody” - dzieci barwiły wodę za pomocą
barwników, sprawdzały jak barwnik rozprowadza się w wodzie, jak się zachowuje.
Porównywały odcienie danej barwy (w zależności od ilości dodanego barwnika).
Następnie mieszały barwy – czerwony z niebieskim, czerwony z zielonym,
obserwowały nowo utworzone barwy.
·
„Ile się z mieści?” Potrzebne były: szklanka,
woda, monety. Dzieci napełniły szklankę wodą po brzegi. Powoli, ostrożnie
wrzucały monety. Zanim woda się rozleje, zmieści się o wiele więcej monet, niż
mogłoby się wydawać.
·
„Klej z wody” Potrzebne były 2 płaskie kawałki
szkła, woda. Na jedno szkiełko dzieci nalewały kilka kropel wody i umieszczały
na nim drugie szkiełko. Próbowały rozdzielić oba szkiełka. Trzeba naprawdę
sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka.
·
„Papierowy kwiat” Potrzebne były: papierowy
kwiatek, woda. Dzieci wrzucały do wody papierowe kwiatki i obserwowały, co się
wydarzy. Kwiatek nasiąka wodą i się otwiera.
3. Plastyczne inspiracje
– przedszkolaki wykonywały ciekawe, abstrakcyjne prace plastyczne z
wykorzystaniem wody i farby. Wykorzystane techniki:
·
Rozdmuchiwanie rozcieńczonej wodą farby – dzieci
za pomocą słomek rozdmuchiwały rozcieńczoną farbę.
·
Malowanie zabarwionymi farbą bryłami lodu.
4. Żywioł w mojej
okolicy – tuż za ogrodzeniem naszego Przedszkola płynie rzeka Odra, którą
wszystkie dzieci doskonale znają i obserwują podczas codziennych zabaw na placu
zabaw. W czasie realizacji projektu zwróciłyśmy uwagę przedszkolaków na rzekę,
nawiązując do omawianego żywiołu.
5. Potrzebny i
niebezpieczny – dzieci w trakcie zajęć zdobywały wiedzę, do czego potrzebna
jest woda. Ich zadaniem było dopasowywanie na zasadzie skojarzeń ilustracji:
·
brudne ręce – kran z wodą,
·
kwiatek w doniczce – konewka
·
kot – miska z wodą
·
kosz z praniem – pralka
·
brudne naczynia – zlew napełniony wodą
·
ogród – beczka z wodą i konewka
·
dziewczynka – butelka z wodą
·
ogień – wąż strażacki z wodą
Wspólne omówienie sposobów, w jaki człowiek wykorzystuje wodę.
Podkreślenie jej istoty, konieczności oszczędnego gospodarowania się wodą.
Dzieci dowiedziały się także dlaczego woda jest
niebezpieczna:
·
Trzeba być ostrożnym, kiedy jest się na
jakimkolwiek kąpielisku- nie należy wchodzić do wody tam, gdzie nie ma ratownika;
nie wchodzi się do wody, której się nie zna;
·
Woda to powodzie
6. Żywioł w ruchu – w
poznawaniu żywiołu jakim jest woda, nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które
dzieci uwielbiają:
·
„Zabawa w pływające rybki” - dzieci „pływały” po
podłodze w rytm muzyki.
·
„Zabawa pożar, wichura, powódź” - dzieci biegają
po sali, na hasło pożar – kucają i chowają się przed ogniem, na hasło wichura –
łapią się za ręce, na hasło powódź – schodzą z dywanu, by uniknąć zalania wodą.
·
„Pływające statki” - zabawy oddechowe – dzieci
dmuchały na statki pływające w dużej misce po wodzie.
·
„Zabawa – woda” - w czasie gry na trójkącie
(kapanie wody) – dzieci musiały dostosować tempo ruchów, do tempa muzyki
7. Zabawy słuchowe –
wstępem do rozpoczęcia projektu były zagadki słuchowe – woda w różnych
codziennych sytuacjach (kapanie, prysznic, deszcz, burza, przelewanie,
wodospad). Zadaniem dzieci było rozpoznanie wszystkich odgłosów, jak również
znalezienie elementu łączącego wszystkie odgłosy.
Opracowała:
Katarzyna Kunicka-Leśniara
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz