Sprawozdanie z realizacji I modułu
" WODA"- projektu edukacyjnego " Żywiołki" zrealizowanego w
Przedszkolu Miejskim Nr 7 w Łodzi przez dzieci 3,4,5,6 - letnie.
W październiku 2015 r.
dzieci z grupy IV- 5-6 latki oraz z grupy II- 3-4 latki, rozpoczęły realizację projektu „Żywiołki”.
Pierwszym żywiołem, który poznawały była WODA.
Podczas zajęć oglądały filmiki edukacyjne związane z tematyką, poprzez zabawy badawcze
i eksperymenty poznawały właściwości wody, rozmawiały na temat wody w życiu człowieka
oraz wykonywały prace plastyczne.
Podczas obchodzenia święta kropelki wody dzieci otrzymały opaski z kropelką a na zakończenie zajęć pamiątkowe medale żywiołki wody. Ponadto założyliśmy kącik badawczy, gdzie systematycznie gromadziliśmy różne pomoce niezbędne do zabaw badawczych i eksperymentów, związanych z żywiołem WODA. Przygotowaliśmy także gazetkę tematyczną w oparciu o którą prowadzone były zajęcia dydaktyczne z dziećmi na temat wody.
Pierwszym żywiołem, który poznawały była WODA.
Podczas zajęć oglądały filmiki edukacyjne związane z tematyką, poprzez zabawy badawcze
i eksperymenty poznawały właściwości wody, rozmawiały na temat wody w życiu człowieka
oraz wykonywały prace plastyczne.
Podczas obchodzenia święta kropelki wody dzieci otrzymały opaski z kropelką a na zakończenie zajęć pamiątkowe medale żywiołki wody. Ponadto założyliśmy kącik badawczy, gdzie systematycznie gromadziliśmy różne pomoce niezbędne do zabaw badawczych i eksperymentów, związanych z żywiołem WODA. Przygotowaliśmy także gazetkę tematyczną w oparciu o którą prowadzone były zajęcia dydaktyczne z dziećmi na temat wody.
Dzieci 5- 6 letnie wykonywały
następujące eksperymenty i zabawy badawcze:
Eksperymenty:
Eksperymenty:
1.Zabawa z olejem
Do dwóch szklanek, do połowy dzieci wlały czystą wodę. Do pierwszej szklanki dodano kilka kropel tuszu, a do drugiej łyżeczkę oleju. Następnie do szklanki z olejem wlano kroplę tuszu.
Wnioski:
Do dwóch szklanek, do połowy dzieci wlały czystą wodę. Do pierwszej szklanki dodano kilka kropel tuszu, a do drugiej łyżeczkę oleju. Następnie do szklanki z olejem wlano kroplę tuszu.
Wnioski:
•
Dzieci
zauważyły, że w szklance nr 1 tusz szybko wymieszał się z wodą, natomiast w
szklance nr 2 olej został na górze, czyli osiadł na powierzchni wody.
•
Grupa zauważyła,
że na powierzchni oleju zrobiła się duża kropla , która przedostaje się do
wody. Kiedy zamieszano substancję w szklance i odstawiono na 2 min, dzieci
zauważyły, że mimo iż woda jest ciemna – zabarwiona od tuszu to olej i tak
pływa na powierzchnie.
Na
podsumowanie grupa stwierdziła, ze to co się wlewa do szklanki rożnie się
zachowuje, nie wszystko się miesza, a olej jest śliski i dlatego pływa po
wodzie.
2.Co się rozpuści?
Podczas tego eksperymentu, dzieci miały za zadanie podzielić produkty na te rozpuszczające się w wodzie i na te nie. Następnie sprawdzały to poprzez dodawanie tych produktów do wody. Były to: kawa, sól, cukier, olej, mleko, sok, mąka
Podczas tego eksperymentu, dzieci miały za zadanie podzielić produkty na te rozpuszczające się w wodzie i na te nie. Następnie sprawdzały to poprzez dodawanie tych produktów do wody. Były to: kawa, sól, cukier, olej, mleko, sok, mąka
Wniosek :
•
Dzieci
zauważyły, ze nie wszystkie produkty się rozpuszczają np. kawa, olej – niektóre
się mieszają np. mąka, a później opadają.
3.Kolory tęczy
Nauczycielka przygotowała 3 kolory podstawowe bibuły + biały, oraz 3 szklanki z wodą. Dzieci miały określić co się stanie kiedy będziemy dodawać poszczególne kolory bibuły do wody.
Wnioski;
Nauczycielka przygotowała 3 kolory podstawowe bibuły + biały, oraz 3 szklanki z wodą. Dzieci miały określić co się stanie kiedy będziemy dodawać poszczególne kolory bibuły do wody.
Wnioski;
•
Będą jakieś kolory.
•
Kolor żółty i czerwony dał nam pomarańczowy
•
Kolor żółty i
niebieski dał nam zielony
•
Kolor czerwony i
niebieski dał nam fioletowy.
•
Od koloru
białego jest kolor jaśniejszy.
4. Co pływa a co tonie ? -
dzieci sprawdzały jakie przedmioty pływają, a jakie toną, nazywały te przedmioty oraz określały z jakiego materiału są one wykonane.
dzieci sprawdzały jakie przedmioty pływają, a jakie toną, nazywały te przedmioty oraz określały z jakiego materiału są one wykonane.
Wnioski:
•
Papier jest mokry ale pływa.
•
Śrubki toną.
•
Zapałka pływa.
•
Jak się mocno
poruszy woda to wszystko pójdzie na dno
Zabawy badawcze
i eksperymenty wykonane przez dzieci 3-4 letnie:
5. " Znikająca woda"-
Zapaloną świeczkę ustawiły na talerzyku, na którym
nalana była woda. Następnie świeczka została zakryta słoikiem. W trakcie
eksperymentu świeczka zgasła, a woda została wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek:
•
Tlen z powietrza
podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod słoikiem zabraknie, płomień
zgaśnie. Powietrze, które zostanie w słoiku, oziębi się i skurczy. W ten sposób
zrobi miejsce dla wody, która wciska się do słoika.
6. " Mieszanie płynów"
Dzieci
nalewały do dwóch jednakowych słoików wodę. Jeden słoik wykorzystały do wykonania eksperymentu. Do słoika z woda
wlały łyżka po kolei czerwiony syrop, a
następnie olej. Nie mieszamy.
Wniosek:
Dzieci
zaobserwowały, iż w słoiku z syropem, opadał on na dno. Natomiast olej pływał
na powierzchni wody. Na podstawie
mieszanki różnych płynów z woda można rozpoznać, który z nich jest cięższy, a
który lżejszy od wody.
7. " Hodowla kryształów"-
zabawa badawcza:
Dzieci 3 - 4 letnie samodzielnie przygotowały roztwór nasycony soli w celu jej krystalizacji. Na słoikach położyły patyczki, zanurzyły wełniane nitki w wodzie. Pod wpływem parowania wody po kilku dniach utworzyły się kryształki. Dzieci są zmotywowane do prowadzenia systematycznych obserwacji swojego doświadczenia. Sprawia im to wiele radości i cieszą się, że codziennie przybywa więcej kryształków. .
„Jak wygląda woda” – badanie właściwości
wody: smak, zapach, kształt, kolor.
Dzieci określały
cechy wody .kończyły zdania:
- Woda jest
...
- Gdyby wody nie było to…
- Gdyby wody nie było to…
Co pływa, co tonie?
POMOCE : przezroczyste naczynia z wodą, spinacze
biurowe, agrafka, monety, gwoździe listek z papieru, materiały przyrodnicze
kasztan, szyszka, listek, piórko, balon; plastelina.
Dzieci
oglądały przygotowane przedmioty i określały z jakiego materiału, następnie wrzucały
przedmioty kolejno do przezroczystego
pojemnika z wodą. wyciągały wnioski, iż cięższe przedmioty opadają na dno, zaś
lżejsze utrzymują się na powierzchni wody.
Zajęcia plastyczne
" Kropelka"-zadaniem dzieci 5-6 letnich było, przy użyciu pociętych kawałków bibuły, koszulki do dokumentów stworzyć kropelkę wody. Na koniec rysowały im uśmiechnięte buźki.- dzieci 5-6 letnie
" Kropelka"-zadaniem dzieci 5-6 letnich było, przy użyciu pociętych kawałków bibuły, koszulki do dokumentów stworzyć kropelkę wody. Na koniec rysowały im uśmiechnięte buźki.- dzieci 5-6 letnie
"
Kropla wody"- odciskanie
kropelki wody dłonią zamoczoną w farbie plakatowej, doklejanie dodatkowych
elementów, ozdabianie ( 3 -4 latki)
"
Deszczowe kompozycje"- układanie
dowolnych kompozycji z przygotowanych z papieru kolorowego modeli kropli
deszczu.
Zabawy ruchowe
Płynie woda – falowanie przy użyciu bibuły w rytm muzyki odtwarzanej mechanicznie.
Lodowiec – podczas grania muzyki dzieci – woda płynie sobie tak aby się nie zderzyć, na przerwę zamarza w lodowiec.
Płynie woda – falowanie przy użyciu bibuły w rytm muzyki odtwarzanej mechanicznie.
Lodowiec – podczas grania muzyki dzieci – woda płynie sobie tak aby się nie zderzyć, na przerwę zamarza w lodowiec.
Zabawa taneczna w parach "Tańcząca chmura"- z
wykorzystaniem niebieskiej folii unoszenie folii do góry, opuszczanie,
falowanie, obroty , cwał po kole.( 3 -4 latki)
Zabawa ruchowa „Deszcz
i kałuże”. Gdy gra muzyka, dzieci przeskakują przez kałuże (rozłożone folie),
chłopcy powtarzają: pada, pada…, dziewczynki: chlapie, chlapie… ; gdy melodia
ucichnie zatrzymują się przy kałużach. Wypowiadają sylabami swoje imię,
klaszcząc w dłonie.
Taniec w parach przy muzyce instrumentalnej Deszczowe chmury
z wykorzystaniem niebieskiej folii , unoszenie folii w górę, opuszczanie
,przeciąganie obroty , cwał w parach po kole
Zabawa ruchowa „Deszcz i kałuże”. Gdy gra
muzyka, dzieci przeskakują przez kałuże
(rozłożone folie) chłopcy powtarzają: pada, pada…, dziewczynki: chlapie,
chlapie… ; gdy melodia ucichnie zatrzymują się przy kałużach. Wypowiadają
sylabami swoje imię, klaszcząc w dłonie.( 3-4 latki)
Filmy edukacyjne
Do realizacji tematu żywiołu jakim jest woda wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
Do realizacji tematu żywiołu jakim jest woda wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
•
Niezwykła podróż
kropelki
•
Woda, czym jest,
skąd się wzięła?
•
Zanieczyszczenia
rzek
•
Oszczędzaj wodę
Krzyżówka multimedialna
Jako wprowadzenie grupy w świat wody posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe.( 5-6 latki)
Jako wprowadzenie grupy w świat wody posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe.( 5-6 latki)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz