"WODA"
u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)
Wiedza związana z WODA i
jej właściwościami nie jest nam tak zupełnie obca. W minionym roku
przedszkolnym realizowaliśmy projekt edukacyjny dotyczący wody. Zabawy związane
z projektem ŻYWIOŁKI okazały się dla nas świetnym sposobem na odświeżenie oraz
uporządkowanie wiadomości, a także na poszerzenie jej.
Nim zabraliśmy się do
działań tematycznie z wodą związanych stworzyliśmy mapę pojęciową dotyczącą
wody. Zebraliśmy na niej całą naszą wiedzę z wodą związaną. Jak się okazało
wiemy już całkiem sporo:
- woda jest mokra, może też
być zimna lub ciepła, czysta i brudna
- woda jest przeźroczysta
- woda jest ważna, bo
pijemy ją by żyć i być zdrowym
- woda jest potrzebna
roślinom i zwierzętom
- woda jest ważna, bo w
niej się myjemy
- po wodzie możemy pływać:
my sami, rowerem wodnym, kajakiem, statkiem/łodzią, skuterem wodnym
- na wodzie pływać mogą
kaczki, a pod wodą ryby
- gdy woda zamarznie
powstaje lód
- do wody można wpaść
- na wodę trzeba uważać, by
się w niej nie utopić
- znamy następujące nazwy
"zbiorników" wodnych: jezioro, staw, morze, ocean, rzeka z
wodospadami, baseny (jako "sztuczne wodne zbiory").
1.
KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych
działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa
dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik
eksperymentalny". Znalazły się w nim narzędzia, które na zabawę wodą nam
pozwalały: miski, kubeczki, stolik wodny, młynek wodny, spryskiwacz,
przedmioty, które pływają i toną, menzurki, kroplomierze, a nawet balony
wypełnione wodą.
2.
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Poprzez codzienną zabawę w
kąciku tematycznym dzieciaki samodzielnie poznawały oraz utrwalały poznane
dotąd właściwości wody.
Dzięki naszym zabawom
wiemy, że woda przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, wiemy też które
przedmioty toną, a które nie, wiemy że wodę można barwić, wiemy też że
wspaniale można się bawić przelewając ją bądź "przekładając" ją z
miejsca na miejsce przy pomocy kroplomierza.
Eksperymentowaliśmy również
z kolorami i temperaturą (gęstością) wody, a także poznawaliśmy jej
właściwości, gdy jest zamarznięta.
3.
PLASTYCZNE INSPIRACJE
Pierwszą z naszych
inspiracji plastycznych stało się malowanie zainspirowane słuchaniem dźwięków
wody.
Przy szemrzącym strumyku,
wśród szumiących fal, a także przy dosyć głośnych dźwiękach wodospadu z użyciem
farb temperowych i pędzli tworzyliśmy nasze wodne wizje na kartkach papieru.
"Mokre na mokrym"
to dobrze znana nam technika plastyczna, której podczas naszych działań nie
mogło zabraknąć. Przygotowaliśmy kartki papieru, spryskiwacz pełen wody oraz
farby akwarelowe. Na zmoczonych kartkach powstały przepięknie rozmazujące się
dzieła dzieciaków.
4.
ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
Wszyscy wiemy o tym, że rzeką
przepływającą przez nasze miasto jest
Warta.
Obejrzeliśmy przepiękną
prezentację zdjęć jej dotyczącą, porozmawialiśmy o tym do jakich celów
mieszkańcy miasta mogą wykorzystać
Wartę. Opowiadaliśmy historie z naszego życia z rzeką Wartą związane.
Samą rzekę zaś
podziwialiśmy podczas wycieczki przedszkolnej "Jadę tramwajem i Poznań
poznaję".
5.
POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY
Z rozmowy o Warcie wyniknął
kolejny ważny temat - bezpieczeństwo nad
wodą.
Wiemy już, że nie
powinniśmy oddalać się od naszych opiekunów, że nie możemy wchodzić sami do
wody, że w czasie, gdy korzystamy z pływania kajakiem zakładać musimy kamizelkę
ratunkową.
Wiemy też co oznaczają
kolorowe flagi wywieszone przez ratownika na plaży strzeżonej.
6.
ŻYWIOŁ W RUCHU
Jako kropelki wody, z imitującymi
je workami wypełnionymi powietrzem, odtańczyliśmy niezwykle energiczny taniec
kropel wody. Deszcz w naszym wykonaniu stał się tak wciągającym zajęciem, że
powracaliśmy do niego kilkukrotnie.
Opracowała:
mgr
Agnieszka Puk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz