Sprawozdanie z
projektu „Żywiołki”
grupa I (trzylatki) i grupa IV (pięciolatki)
Przedszkole Miejskie nr 13
w Pruszkowie
W tygodniu 19-23.10.2015 grupa I (trzylatki) i 26-30.10.2015
grupa IV (pięciolatki) rozpoczęły projekt czterech żywiołów. Zgodnie z
harmonogramem woda rozpoczęła zabawy i naukę wokół naszych czterech bohaterów.
W
tygodniu poprzedzającym dzieci i rodzice poinformowani zostali o tworzeniu
kącika wody. Gromadziliśmy w nim przedmioty związane z wodą. Eksponaty mogły
wiązać się z tematem bezpośrednio lub niekonwencjonalnie. Daliśmy rodzicom i
dzieciom dowolność i czekaliśmy na twórcze podejście do tematu wody.
1.
Nasze kąciki tematyczne były niezwykłą atrakcją tego miesiąca.
Dzieci chętnie bawiły się w kąciku, jak również same dokonywały mini
doświadczeń.
2.
Doświadczeń i
eksperymentów wykonaliśmy bez liku. Dzieciom bardzo spodobał się ten temat i rola
eksperymentatorów.
Na hasło: „wodne eksperymenty” na brak asystentów nie można było narzekać.
Na hasło: „wodne eksperymenty” na brak asystentów nie można było narzekać.
Codziennie
prezentowaliśmy naszym wychowankom jeden eksperyment z udziałem wody .
- Co pływa, a co tonie?, Co się rozpuszcza w wodzie?
- Co pływa, a co tonie?, Co się rozpuszcza w wodzie?
-
Jak wywoływać deszcz? ( doświadczenie „kolorowy deszcz”)
- Ciepłe i zimne prądy
- Doświadczenie „tornado w słoiku” (wprawiane w ruch obrotowy
ciecze tworzą wir)
- Doświadczenie „hodowla kryształów soli” (chlorek sodu
tworzy bezbarwne kryształy rozpuszczalne w wodzie; na efekt tego doświadczenia
musieliśmy czekać cały tydzień, ale dzieci zgodnie stwierdziły, że było warto;
wykonując to doświadczenie dziecko dowiaduje się, jak różne substancje
zmieniają stan skupienia)
3. Codziennie realizując plan
miesięczny staraliśmy się zwrócić uwagę dzieci na obecność naszego
żywiołu. Dostosowaliśmy go i rozszerzyliśmy o aspekt wody w czym pora
jesienna i aura za oknem pomagała: deszcz, chmury, mgły. Odkryliśmy że
piękno jest wszędzie i wokół nas go nie brakuje. Woda była również
wdzięcznym obiektem dla twórczości artystycznej naszych dzieci.
- Dla grupy I plastyczną
inspiracją związaną z wodą był proces powstawania deszczu. Dzieci wykonały
pracę plastyczną przy pomocy plasteliny pt. „Deszczowe chmurki”.
- Efektem
działań i zbaw z żywiołkiem dzieci z grupy IV były „Kropelkowe potworki”
zamieszczone w galerii dla rodziców. Choć w nazwie brzmiące strasznie ale
uroczo wyglądające rozbawiły nie jednego dorosłego. Powstały z rozdmuchanych
kropel tuszu a formę i charakter nadały im dzieci.
4.
Poszukując żywiołu w mojej okolicy dzieci dowiedziały się, że przez
nasze miasto (Pruszków) przepływa rzeka Utrata. Porozmawialiśmy o licznych
akwenach wodnych znajdujących się w naszym mieście, takich jak Staw Potulickich,
Staw na Glinkach Pruszkowskich czy też Park „Żwirowisko”, który udało nam się
odwiedzić, gdyż znajduje się koło naszego przedszkola.
5.
Potrzebny i niebezpieczny – Razem z dziećmi
omówiliśmy możliwości wykorzystania wody przez człowieka ( Skąd się bierze
woda? Do czego jest nam potrzebna? Gdzie używamy wodę? Naszym przewodnim hasłem
było: „dzieci wodę oszczędzają i zakręcać kranu nie zapominają”).
Porozmawialiśmy również o negatywnych aspektach związanych z żywiołem wody.
Dzieci obejrzały obrazki na temat niebezpieczeństw jakie niesie ze sobą woda
(powodzie, tsunami, susze z powodu braku deszczu).
6.
Żywioł w ruchu – Nasze propozycje ćwiczeń i zabaw
ruchowych:
·
„Morskie opowieści” – dzieci naśladują w rytm muzyki ruch fal, posługując
się długimi wstążkami w kolorze niebieskim
·
„Pokaż do czego służy woda” – zabawa pantomimiczna
·
„Woda –ląd” – zabawa orientacyjno-porządkowa
·
„Jak kropelki wody” – zabawa naśladowcza
·
„Kałuże” – zabawy ruchowe
·
„Rybki w morzu” – zabawy ruchowe
ü
Dodatkowo w załączniku propozycja
Pauliny Andrzejewskiej na scenariusz wprowadzający w temat żywiołek wody - „Woda-kropla,para,lód.”
W
czasie odpoczynku i czasie zajęć stolikowych naszym dzieciom towarzyszyła muzyka relaksacyjna: szum morza, strumienia,
deszczu oraz preludium deszczowe F.Chopina. Wesołe rytmy wody były inspiracją
do tańca zarówno dla dziewczynek i chłopców. Grupa IV opracowała nawet swój
taniec deszczu pt : „Epoli TajTaj.” Dzieci śpiewały również piosenkę „Kolory”
zespołu De Mono.
Na
prośbę nauczycieli dzieci miały jednego dnia w tygodniu przebrać się w barwy i
odcienie niebieskiego. Pomysł tak spodobał się dzieciom, że codziennie
przychodziły ubrane w kolor niebieski. Podziwialiśmy stroje na kropelkowym
pokazie mody. Nazywaliśmy i odróżnialiśmy całą gamę barw żywiołka wody.
OPRACOWAŁY: KLAUDIA
ŚLIWIŃSKA I PAULINA ANDRZEJEWSKA
Więcej zdjęć z projektu na stronie internetowej naszego
przedszkola:
http://przedszkolemiejskienr13.pl/?p=410 ,
http://przedszkolemiejskienr13.pl/?p=410 ,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz