Sprawozdanie z realizacji I etapu
projektu edukacyjnego „Żywiołki”
WODA
WODA
Grupa VIII – Tygryski – 5-ciolatki
Nasze działania edukacyjne
nakierowane były na: poznanie roli wody w życiu człowieka
i znaczenia wody w środowisku; rozbudzenie ciekawości badawczej dzieci; doświadczanie różnorodnych właściwości wody oraz zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczenia wody; uświadomienie znaczenia wody w życiu codziennym – motywowanie do oszczędzania.
i znaczenia wody w środowisku; rozbudzenie ciekawości badawczej dzieci; doświadczanie różnorodnych właściwości wody oraz zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczenia wody; uświadomienie znaczenia wody w życiu codziennym – motywowanie do oszczędzania.
Wprowadziłyśmy dzieci w tematykę
pierwszego etapu projektu poprzez: filmy „ Wędrówki kropelki wody” i „Cenna
woda na Ziemi”.
Dzieci zapoznały się ze zjawiskiem
powstawania chmur i obiegu wody w przyrodzie, zdobyły cenne informacje na temat
miejsc w świecie gdzie brakuje wody.
Podczas zajęć przedszkolaki badały
właściwości wody, za pomocą zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku. Wyciągały
wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. Z wielkim zainteresowaniem odkrywały
właściwości wody poprzez doświadczenia, eksperymentowanie oraz zagadki słowne i
muzyczne. Dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na pytania: „Czym jest woda?”,
„Jaki ma kolor?”, „Czy woda ma smak?”, „Jaką wodę możemy pić?”. Miały możliwość
przekonać się, co się może rozpuścić w wodzie i jaki ma ona przez to smak.
Eksperymentowały sprawdzając co pływa, a co tonie. Wyhodowały kryształki
soli.
Uświadomiły sobie potrzebę
oszczędzania wody w codziennych sytuacjach życiowych
tj. kąpiel, mycie rąk, zmywanie naczyń.
tj. kąpiel, mycie rąk, zmywanie naczyń.
Zajęcia plastyczne rozpoczęły się
zabawą badawczą „Niech powstaną kolory”, podczas której dzieci barwiły wodę
barwnikami spożywczymi. Następnie rozdmuchiwały kropelki kolorowej wody na kartkę
za pomocą słomki. Powstały fantazyjne kształty dające pole dziecięcej
wyobraźni. Podczas kolejnych zajęć wykonały papierowe łódeczki i „ wypłynęły w
daleką podróż”.
Z
kolorowych kleksów stworzyły również pracę plastyczną pt. „Kolorowe kropelki i
magiczne obrazki”. Zabarwiliśmy wodę w czterech kolorach i za pomocą
plastikowych słomek dzieci rozdmuchiwały kolorowe plamki na kartkach papieru.
Powstały piękne niepowtarzalni kolorowe obrazki.
Dzieci
dowiedziały się również, że w trakcie gdy używamy wodę, bardzo często ulega ona
zabrudzeniu. Taka woda jest niezdrowa dla ludzi zwierząt i roślin. Ponieważ
jednak woda jest niezastąpiona w życiu ludzie wymyślili sposób na jej
oczyszczanie – filtry czyli miejsca, w których oczyszcza się brudną wodę.
W
poszukiwaniu żywiołu w naszym regionie wybraliśmy do parku, przez który
przepływa rzeka Bytomka. Dzieci mogły naocznie zaobserwować zanieczyszczenie
rzeki i zastanawiały się nad sposobem jej oczyszczenia. Mogły zaobserwować
żyjące tam zwierzęta (kaczki) oraz z mostu puścić listkowe łódeczki i sprawdzić
czyja pierwsza przepłynie na drugą stronę mostu.
Rodzice dzieci od samego początku
byli bardzo przychylnie nastawieni do projektu. Opowiadali dzieciom ciekawostki
na temat wody, którymi dzieci dzieliły się z całą grupą przedszkolną.
W sali przedszkolnej umieściliśmy 4
plakaty przedstawiające 4 żywioły, a pod każdym
z nich kącik tematyczny dotyczący omawianego żywiołu. Tworzymy na nich fotorelację z realizacji projektu „Żywiołki”.
z nich kącik tematyczny dotyczący omawianego żywiołu. Tworzymy na nich fotorelację z realizacji projektu „Żywiołki”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz