Projekt
„Żywiołki” w naszej grupie spotkał się z wielkim zainteresowaniem dzieci. Stał
się stałym punktem w naszej przedszkolnej codzienności. Nawet podczas zabawy swobodnej
dzieci chętnie podchodzą do „kącika Żywiołka”, wykonują samodzielnie proste doświadczenia
z wodą, z którymi zostały zapoznane, sięgają po zamieszczone w nim książeczki,
układanki i gry. Aby wprowadzić dzieci w tematykę projektu wykorzystaliśmy list żywiołków. Chętnie wykorzystamy również karty uczestników i
naklejki, by podsumować kolejne etapy. Zgodnie z wymaganiami projektu, w
poniższych punktach opisaliśmy nasze działania.
1. KĄCIK TEMATYCZNY.
W naszym kąciku tematycznym znalazły się
wszelkiego rodzaju materiały dotyczące omawianego żywiołu wody.
Umieściliśmy w nim m.in. książki, układanki,
gry oraz akcesoria, które były nam potrzebne do zabaw z wodą. Przez cały czas
omawiania żywiołu dzieci mogły swobodnie korzystać z wszystkich materiałów, co
też chętnie czyniły. Szczególnym zainteresowaniem dzieci cieszyły się
stanowiska doświadczalne, które zajęły najwięcej miejsca w naszym kąciku.
Przygotowaliśmy również specjalną tablicę, na której umieszczaliśmy ilustracje
związane z żywiołem. Często były one dopełnieniem opowiadań związanych z wodą,
jak. np.: „Przygoda kropelki wody” H. Bechlerowej.
2. DOŚWIADCZENIA I
EKSPERYMENTY. Doświadczenia i eksperymenty zajmowały
nam najwięcej czasu w realizacji tematu. Cieszyły się również największym
zainteresowaniem. Rozpoczęliśmy od poznawania właściwości wody poprzez jej
obserwowanie i manipulowanie przy pomocy różnych przedmiotów jak i nas samych J. Dmuchaliśmy na taflę wody tworząc
fale, wąchaliśmy i smakowaliśmy, by stwierdzić, że woda nie ma zapachu i smaku.
Sprawdzaliśmy, które przedmioty unoszą się na wodzie, a które toną (użyliśmy
tutaj m. in.: piórek, metalowych kulek, plastikowych kulek, drewnianych kostek
do gry, kasztanów, żołędzi, metalowych nożyczek). Urządzaliśmy wyścigi
papierowych statków. Dowiedzieliśmy się również, że woda przyjmuje kształt
naczynia, do którego zostanie wlana oraz wypełnia każdą wolną szczelinę
napotkaną na swej drodze. Przelewaliśmy wodę do dzbanków, szklanek, słoików,
butelek, a także urządziliśmy „wodny tor” wykorzystując przezroczystą, gumową
rurkę oraz lejek. Dowiedzieliśmy się, jak działa pompa, przelewając wodę z
jednego naczynia do drugiego przy użyciu specjalnej pompki. Omawiając zjawisko
obiegu wody w przyrodzie sami wytworzyliśmy „deszcz w słoiku”. Wlaliśmy do
słoika gorącą wodę i obserwowaliśmy, jak powstaje para, które potem ponownie
się skraplała napotykając położony na słoiku talerzyk z lodem. Przy tej okazji
poznaliśmy również trzy stany skupienia wody: ciekły, gazowy
i stały. Wykorzystaliśmy wodę, by przeprowadzić eksperymenty z krystalizacją cukru i soli, zabarwiliśmy wodę atramentem i umieściliśmy w niej biały kwiat, by obserwować, jak zmienia kolor. Sprawdzaliśmy też, jakie przedmioty wchłaniają wodę (gąbka, ściereczka, papier). Wielką radość sprawiło dzieciom obserwowanie, jak małe żelowe kulki pęcznieją pod wpływem wody, by stać się świetnym materiałem do zabawy. Dzieci brodziły rękami w żelowych kuleczkach, przenosiły je z jednego pojemnika do drugiego za pomocą małej łyżeczki, zasysały do pompki i za jej pomocą wraz z wodą przelewały je.
i stały. Wykorzystaliśmy wodę, by przeprowadzić eksperymenty z krystalizacją cukru i soli, zabarwiliśmy wodę atramentem i umieściliśmy w niej biały kwiat, by obserwować, jak zmienia kolor. Sprawdzaliśmy też, jakie przedmioty wchłaniają wodę (gąbka, ściereczka, papier). Wielką radość sprawiło dzieciom obserwowanie, jak małe żelowe kulki pęcznieją pod wpływem wody, by stać się świetnym materiałem do zabawy. Dzieci brodziły rękami w żelowych kuleczkach, przenosiły je z jednego pojemnika do drugiego za pomocą małej łyżeczki, zasysały do pompki i za jej pomocą wraz z wodą przelewały je.
3. POMYSŁY PLASTYCZNE.
Realizując ten punkt przede wszystkim utrwalaliśmy technikę malowania farbami
akwarelowymi, do których woda jest niezbędna. Malowaliśmy zatem obrazki związane
z tematami tygodnia realizowanymi zgodnie z podstawą programową. Wiele radości
dawało nam malowanie „magicznych kolorowanek”, które ujawniały prawdziwy kolor
ilustracji właśnie po zetknięciu z czystą wodą. Kolorowaliśmy również Żywiołka
Wody, a jego włosy wykleiliśmy papierowymi kropelkami. Wykonaliśmy w grupach
gigantyczne parasole, które chronią nas przed wodą lecącą na nas z nieba –
deszczem. Wykonaliśmy rozkładaną książeczkę z historyjką obrazkową o tym, jak
wędruje woda w przyrodzie.
4. ŻYWIOŁ W NASZEJ
OKOLICY. W naszej okolicy znajduje się Park
„Grota” ze stawem. Jest to miejsce znane dzieciom, gdyż wiele z nich odwiedza
je z rodzicami i właśnie to miejsce najbardziej kojarzy im się z wodą w naszej
okolicy. Niestety nie mieliśmy możliwości, by udać się tam na spacer z grupą,
gdyż mimo wszystko jest za bardzo oddalone od naszego przedszkola i taka
wyprawa wymaga wcześniejszych przygotowań. Z pewnością jednak w okresie wiosenno-letnim,
przy bardziej sprzyjającej pogodzie, urządzimy wyjście do parku, będziemy mieli
wtedy doskonałą okazję, aby przypomnieć sobie wszystkie wiadomości
o wodzie, które na początku roku szkolnego nabyliśmy. Przy okazji opowiadania o parku, dzieci dowiedziały się, że woda stanowi dom dla wielu stworzeń. Wymieniły również inne zbiorniki wodne, jak morza i rzeki, w których też żyją ryby i inne gatunki zwierząt. Zwróciliśmy również uwagę na to, że woda jest naszym największym skarbem, gdyż stanowi źródło życia wszystkich roślin i stworzeń, również nas – ludzi. Już teraz wiemy, że bez wody nie byłoby na świecie życia, dlatego jest naszym największym skarbem. Omawiając te zagadnienia bawiliśmy się w memory, dopasowywaliśmy cienie do obrazków, układaliśmy puzzle wykorzystując ilustracje mieszkańców podwodnego świata.
o wodzie, które na początku roku szkolnego nabyliśmy. Przy okazji opowiadania o parku, dzieci dowiedziały się, że woda stanowi dom dla wielu stworzeń. Wymieniły również inne zbiorniki wodne, jak morza i rzeki, w których też żyją ryby i inne gatunki zwierząt. Zwróciliśmy również uwagę na to, że woda jest naszym największym skarbem, gdyż stanowi źródło życia wszystkich roślin i stworzeń, również nas – ludzi. Już teraz wiemy, że bez wody nie byłoby na świecie życia, dlatego jest naszym największym skarbem. Omawiając te zagadnienia bawiliśmy się w memory, dopasowywaliśmy cienie do obrazków, układaliśmy puzzle wykorzystując ilustracje mieszkańców podwodnego świata.
5. POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY.
Snując nasze rozważania nad wodą, zwróciliśmy również uwagę na to, że woda jest
naszym największym skarbem, gdyż stanowi źródło życia wszystkich roślin i
zwierząt oraz nas – ludzi, a jej brak może doprowadzić m.in. do suszy,
w skutek której ziemia nie wyda plonów, mogą wyginąć niektóre gatunki roślin i zwierząt, czy też wzniecą się pożary lasów. Zauważyliśmy również, że jest składnikiem naszej codziennej diety – znajduje się w sokach wielu owoców i warzyw, zaspokaja nasze pragnienie. Dzięki rurociągom dostarczana jest do naszych kranów i możemy ją wykorzystać do picia, gotowania i mycia się. Zapewnia rozrywkę – możemy pływać w niej na basenie, w morzu, pływać łódką, uprawiać inne sporty wodne. Dowiedzieliśmy się, że istnieją specjalne elektrownie, gdzie prąd jest wytwarzany właśnie dzięki działaniu wody. Jednak wiemy także, że woda to potężny żywioł, który może stanowić również zagrożenie, i z którym nie należy igrać. Dlatego też przypomnieliśmy sobie o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw w wodzie. Porozmawialiśmy również o zjawisku powodzi, która niesie za sobą wiele zniszczeń.
W celu omawiania tych zagadnień wykorzystaliśmy ilustracje, układanki, książki i opowiadania, które umieszczaliśmy w naszym kąciku.
w skutek której ziemia nie wyda plonów, mogą wyginąć niektóre gatunki roślin i zwierząt, czy też wzniecą się pożary lasów. Zauważyliśmy również, że jest składnikiem naszej codziennej diety – znajduje się w sokach wielu owoców i warzyw, zaspokaja nasze pragnienie. Dzięki rurociągom dostarczana jest do naszych kranów i możemy ją wykorzystać do picia, gotowania i mycia się. Zapewnia rozrywkę – możemy pływać w niej na basenie, w morzu, pływać łódką, uprawiać inne sporty wodne. Dowiedzieliśmy się, że istnieją specjalne elektrownie, gdzie prąd jest wytwarzany właśnie dzięki działaniu wody. Jednak wiemy także, że woda to potężny żywioł, który może stanowić również zagrożenie, i z którym nie należy igrać. Dlatego też przypomnieliśmy sobie o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw w wodzie. Porozmawialiśmy również o zjawisku powodzi, która niesie za sobą wiele zniszczeń.
W celu omawiania tych zagadnień wykorzystaliśmy ilustracje, układanki, książki i opowiadania, które umieszczaliśmy w naszym kąciku.
6. ZABAWY RUCHOWE.
Zabawy ruchowe, w których uczestniczyliśmy to m.in.:
„Woda-ląd”
- dzieci biegają w rozsypce po sali, gdy nauczycielka pokazuje obrazek z wodą
(morzem) – pływają różnymi stylami, a gdy lądu – jeżdżą samochodami.
“Kropla
w kałuży” - dzieci-krople biegają wokół wyciętych z
kartonu kałuż (lub obręczy), na sygnał każde dziecko - kropla szuka wolnej
kałuży.
„Taniec strumyka” – dzieci przy
odgłosach strumyka tańczą w rytm muzyki.
„Skok
na drugą stronę strumyka” – wzdłuż sali rozwija
się folię malarską imitującą strumyk. Dzieci przeskakują z jednej strony na
drugą.
„Spacer
w deszczu” – maszerowanie z omijaniem kałuż –
obręczy.
Zabawy oddechowe – dmuchanie w kropelki
zawieszone na nitce, dmuchanie na wodę przez słomki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz