27 października nasze przedszkolaki ubrały
się w kolorze niebieskim w związku zrealizowanym blokiem tematycznym WODA (zdj.
1)
Podczas realizowania projektu ŻYWIOŁKI dzieci
wykonały szereg różnorodnych zadań:
1.
Wprowadzenie
do zajęć- słuchanie odgłosów wody (woda kapiąca z kranu, szum morza, prysznic,
górski strumyk). Dzieci wsłuchują się w dźwięki, które są nagrane na CD.
Pytanie: Zastanówcie się co łączy te wszystkie dźwięki?
Podsumowanie wiadomości poprzez odpowiedź na pytanie: „Co robi woda?”
(chlapie, płynie, kapie, szumi, pryska..)
2.
Burza
mózgów- Z czym kojarzy Wam się woda?
Co by było gdyby nie było wody?
3.
Prezentacja
multimedialna przygotowana przez nauczyciela- usystematyzowanie wypowiedzi
dzieci (z czym kojarzy Wam się woda?, gdzie występuje?)
4.
Kącik
tematyczny tworzyliśmy wspólnie z dziećmi poprzez dokładanie przedmiotów
kojarzących się nam z wodą a także z przedmiotów, z których wykonywaliśmy
eksperymenty). (pkt. 1- tematyczny kącik)
5.
Rozmowa
na temat wody. Do czego ludziom potrzebna jest woda? Dzieci udzielają
odpowiedzi, a następnie odszukują ilustracji przedstawiającej daną sytuację. (pkt. 5- potrzebny i niebezpieczny)
6.
„Gdzie
mieszka woda?”- nauczyciel zadaje dzieciom zagadki, a dzieci udzielają
odpowiedzi poprzez wskazanie odpowiedniego obrazka będącego odpowiedzią.
- „Jest duże i niebieskie. Jego fale bywają spokojne lub wzburzone. Gdy
spacerujesz jego brzegiem, możesz znaleźć muszelkę (morze)
- Długa, kręta wstęga (rzeka)
- Pływają po nim kaczki (staw)
- Zimą z nieba prószy, jest puszysty i bielutki (śnieg)
- Kapie z nieba kap, kap, kap. Pod parasol przed nim chowasz się
(deszcz)
- Mięso, kasza czasem gruszka i
pietruszka wpadną nam do brzuszka. Mięso, chleb, owoce i warzywa, jak to
wszystko razem się nazywa? (jedzenie)
- Ma na dnie piasek albo kamienie.
Do morza spieszy wciąż niestrudzenie (rzeka)
- Wprawdzie woda – lecz nie woda. Przypnij
łyżwy, rękę podaj! Po tej wodzie – lecz
nie wodzie, będziemy się ślizgać co dzień (lód)
- Rankiem srebrzy się na łące. Potem
wysuszy ją słońce (rosa) (zdj. 2)
7.
„Gdzie jest więcej wody?”. Sprawdzanie
pojemności naczyń poprzez przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego.
8.
„Jak
należy oszczędzać wodę?”. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa
otrzymuje obrazki przedstawiające sytuacje, w których ludzie oszczędzają wodę.
Druga grupa obrazki, na których ludzie nie oszczędzają wody. Dzieci z jednej
grupy opowiadają co przedstawia jeden z ich obrazków, a dzieci z drugiej grupy
starają się odnaleźć obrazek z podobną sytuacją i wspólnie ustalają, na którym
obrazku ludzie wodę oszczędzają (wkładają do zielonego koła) a na którym wody
nie oszczędzają (koło czerwone). (zdj. 3)
9.
Mini teatrzyk-
„Jak kropelka wody podróżowała po świecie”- prezentacja przez nauczyciela
przygód kropelki wody. A następnie dzieci próbują własnymi słowami opowiedzieć
przygody kropelki.
10. Kiedy jesteśmy bezpieczni nad wodą?-
układanie historyjki obrazkowej przedstawiającej sytuacje niebezpieczne i
bezpieczne podczas zabaw nad wodą latem i zimą. Dzieci w kilku osobowych
grupach układają historyjkę obrazkową, a następnie opowiadają pozostałym grupom
jak należy się zachować nad wodą. (pkt.
5- Potrzebny i niebezpieczny)
11. Obserwacja najbliższego środowiska- spacer
nad staw na osiedlu Piastowskim w Inowrocławiu (pkt.
4- żywioł w mojej okolicy) (zdj. 4)
DOŚWIADCZENIA
I EKSPERYMENTY: (pkt.2)
1.
„Jaka
jest woda?”
Potrzebne materiały:
- 3 słoiki z wodą: I- woda z kranu, II- woda
mineralna, III- woda ze stawu.
Obrazki kranu, butelki z wodą mineralną,
stawu.
Dzieci siedzą w kole przekazując sobie trzy
słoiczki z wodą. Dzieci obserwują ją, wąchają, opisują jej kształt, kolor.
Rozmowa z dziećmi na temat czystości wody?
Która woda jest czysta, która zanieczyszczona. Sprawdzenie czystości wody za
pomocą pasków.
Przyporządkowanie słoików z wodą do odpowiednich obrazków.
2.
„Przedszkolna
oczyszczalnia wody”-
Materiały: słoiczek z zanieczyszczoną wodą,
słoik pusty, gaza, gumki recepturki.
Dzieci szukają odpowiedzi w jaki sposób można
oczyścić zanieczyszczoną wodę. Nauczyciel wspólnie z dziećmi tworzy „mini
oczyszczalnie” poprzez założenie gazy na słoiczek. Dzieci próbują w ten sposób
oczyścić wodę ze stawu (nauczyciel zwraca uwagę, że w ten sposób przefiltrowana
woda nie nadaje się do spożycia- nawiązanie do występowania oczyszczalni w
mieście). (zdj. 5)
3.
Badanie
rozpuszczalności cukru, soli, ryżu, piasku w wodzie.
Materiały: cukier, sól, ryż, piasek, słoiczki
z wodą, łyżeczki.
Dzieci siedzą w kole. Próbują odgadnąć co
znajduje się w pudełeczkach, które przekazują sobie z rąk do rąk. Następnie
przy stolikach mieszają kolejno wodę z produktami, obserwują co się z nimi
dzieje. Próbują „wyciągnąć” ze słoiczków wsypane produkty.
Dzieci same dochodzą do wniosku, że cukier i
sól się w wodzie rozpuściły i nie można ich z powrotem wydobyć. Ryż i piasek
się nie rozpuściły.
Dzieci próbują samodzielnie wymyśleć w jaki
sposób można te produkty (ryż i piasek) wyciągnąć. Dzieci próbują wyciągnąć
palcami, łyżeczką, przelać przez sitko, a także przez „filtr” z gazy założonej
na słoiczku. (zdj. 6,7,8)
4.
„Co
będzie pływać, a co utonie?”.
Materiały: „Magiczny kuferek” z różnymi
przedmiotami (drewniana łyżka, spinacz, piórko, gumowa piłka, plastikowa piłka,
drewniany klocek, plastikowy klocek, metalowy widelec, plastikowy widelec,
kartka papieru, łódka z papieru, słomka, metalowy klucz, korek, plastikowa
nakrętka), miska z wodą
Dzieci siedzą w kole. Przed nimi stoi
„Magiczny kuferek” z różnymi przedmiotami (drewniana łyżka, spinacz, piórko,
gumowa piłka, plastikowa piłka, drewniany klocek, plastikowy klocek, metalowy
widelec, plastikowy widelec, kartka papieru, łódka z papieru, słomka, metalowy
klucz, korek, plastikowa nakrętka). Dzieci losują jeden przedmiot i próbują za
pomocą dotyku odgadnąć co wylosowali. Dzieci starają się opisać wylosowany
przedmiot (wielkość, ciężar, materiał z którego jest zbudowany). Na podstawie
tych informacji starają się wywnioskować, jak dany przedmiot zachowa się w wodzie
tzn. będzie pływał na powierzchni czy utonie i odkładają do odpowiednich
zbiorów (czerwony- utonie, zielony- będzie pływał). Gdy wszystkie przedmioty
zostają odgadnięty każde dziecko sprawdza czy prawidłowo umieściło swój
przedmiot wkładając go do wody. (zdj. 9, 10)
5.
„Co to
jest para wodna”
Dzieci obserwują pokrywkę trzymaną nad
czajnikiem z gotującą się wodą. Dzieci przyglądają się pokrywce z każdej strony
i wymieniają swoje spostrzeżenia. Nauczyciel wyciera krople z pokrywki
(pokazuje dzieciom, że na pokrywce nie ma już wody) i ponownie przykłada ją nad
czajnik z gorącą wodą. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego krople
znów się pojawiły na pokrywce?”
6.
„Czarodziejskie kubeczki”- dzieci trzymają kubeczki z przeźroczystą wodą. Następnie wlewają jedną kropelkę
kolorowej farby do swojego kubeczka i mieszają wodę w kubeczku. Dzieci
odpowiadają na pytanie: „Co się stało z wodą?”.
7.
Z
zabarwionej niebieską farbą wodą wykonują zadanie plastyczne „Kropla wody”
rozdmuchując zabarwioną wodę słomką (pkt. 3- plastyczne inspiracje) (zdj. 11)
ZABAWY
RUCHOWE: (pkt. 6- żywioł w ruchu)
„FALE”
Dzieci próbują wytworzyć fale morskie,
poruszając chustą animacyjną w rytm muzyki wolnej i coraz szybszej. Starają się
nie zrzucić statku (plastikowej piłeczki) z chusty.
„WYŚCIG BUTELEK W RZĘDACH”
- Dzieci stoją w rzędzie. Pierwsze dziecko
trzyma pustą butelkę. Na sygnał podaje ją górą nad głową aż do ostatniego
dziecka. Gdy butelka wróci do pierwszego dziecka to wtedy dzieci podają ją między nogami. Następnie nauczyciel wymienia butelkę na
pełną (zwraca dzieciom uwagę na zachowanie ostrożności). (zdj. 12)
„UWAGA KAŁUŻA”
I- Nauczyciel rozkłada na dywanie niebieskie
koła hula-hop. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że te koła to kałuże,
a nie mamy kaloszy i musimy je ominąć. Zadaniem dzieci jest przeskoczenie
przez kałuże, ale w taki sposób, żeby do nich nie wpaść.
II- Nauczyciel prosi, żeby wszystkie dzieci
założyły (na niby) kalosze. Tłumaczy teraz, że mają kalosze możemy wskoczyć do
kałuży. Zadaniem dzieci jest skakanie z jednej kałuży do drugiej.
ĆWICZENIA
ODDECHOWE:
„BULGOTY W SZKLANCE WODY”- dzieci dmuchają
słomką zanurzoną w wodzie tworząc bulgoty. (Zdj. 13)
„WYŚCIG ŁÓDEK”- dzieci dmuchają na papierowe
łódeczki, które pływają po jeziorze (niebieska folia)- starają się jak
najmocniej dmuchnąć, żeby ich łódeczka odpłynęła. (Zdj. 14)
„WYŚCIG ŁÓDEK NA WODZIE”- dzieci po sprawdzeniu,
że papierowa łódka nie utonie zrobiły wyścigi łódeczek na wodzie. Dzieci w
parach starały się jak najszybciej przesunąć swoją łódkę do brzegu miski
poprzez dmuchanie na nią. (zdj. 15)
Podsumowanie bloku tematycznego „WODA”
- mini quiz. Dzieci podnoszą zielone koło
jeśli ich odpowiedź jest twierdząca lub czerwone koło jeśli się nie zgadzają ze
zdaniem.
Pytania:
- Wodę piją tylko ludzie?
- Woda służy do mycia?
- Pieski nie piją wody?
- Ludzie powinni oszczędzać wodę?
- Woda jest zdrowa?
- Roślinki nie potrzebują wody
Na koniec zajęć dzieci samodzielnie
uzupełniły KARTY UCZESTNIKA PROJEKTU „ŻYWIOŁKI” J
W projekcie uczestniczyły dwie grupy:
I-
Grupa
dzieci 5-letnich
II-
Grupa
dzieci 3-4 letnich
Marta Gwóźdź
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz