Sprawozdanie z
realizacji działań
projektu edukacyjnego
ŻYWIOŁKI –WODA zrealizowanego w gr.
I „Słoneczka” Samorządowego Przedszkola
nr 145 im. Dolina tęczy w Krakowie.
1. Wprowadzenia w temat
poprzez wysłuchanie „Listu od Żywiołków”, odgadnięcie z jakim żywiołem będziemy się bawić oraz
poznanie jego wyglądu.
- Dzieci swobodnie
wypowiadały się nt. wody.
- Oglądając globus i
mapę Polski próbowaliśmy oszacować ile jest wody na Ziemi i czy to dużo czy mało.
- Słuchały w skupieniu
nagrań wody- kapiącej z kranu, szumu deszczu, szumu morza, płynącej wartkim strumieniem
… itp. Podawały przykłady wody wokół
nas, do czego jest nam potrzebna.
2. Doświadczenia i
eksperymenty –były prowadzone codziennie, dzieci z niewielką pomocą je wykonywały:
- na początku
dzieci smakowały czystą wodę,
określały jej smak, zapach,
wygląd, kształt- wlewały do różnych naczyń. Dzieci dowiedziały się, że
woda to ciecz.
- poznały obieg wody przyrodzie- na stoliczku położyłam
dwie szklanki z wodą zimną i wrzącą i przykryliśmy je zimnymi talerzykami.
Dzieci same wyciągały wnioski dlaczego
nad szklanką z gorącą wodą są krople
wody, obserwowały parowanie, a następnie utrwaliły wiadomości pokazując co działo się z wodą na
schemacie-ilustracji.
- bawiły się „topienie”
w niej różnych przedmiotów, mówiąc w co
pływa, a co utonie w wodzie
- dmuchając przez rurki
do pojemników z wodą obserwowały co z nią się dzieje
- dzieci poznały
również sposoby oczyszczania „brudnej” wody stopniowo ją filtrując- utrwalając
swoje wiadomości poznały tutaj schemat działania oczyszczalni ścieków i w jaki sposób brudna
woda tam się dostaje i po co.
- obserwowały ile wody
zużywamy przy myciu rak- jedno dziecko myło ręce przy odkręconym kranie
/jednocześnie pod zlewem bezpośrednio była miska/- drugie dziecko umyło ręce w
misce zebraną wodę zmierzyliśmy. Porównaliśmy ilość zużytej wody przez obydwoje
dzieci. I było nam wstyd, że tak dużo wody marnujemy. Dzieci obiecały
oszczędzać wodę.
- próbowały same
oczyścić wodę w misce z plamy oleju,
wykorzystując tutaj wszelkie dostępne materiały- przyrodnicze, watę, kredę,
patyczki, chusteczki. Zobaczyły na
zdjęciach zwierzęta /ptaki, foki/, które są pokryte ropą. Oceniały działania
„niektórych nie myślących dorosłych”, same wyciągały wnioski z obserwacji.
- wykorzystując wodę, ręcznik papierowy, 3
farby, 9 przeźroczystych kubeczków połączyliśmy ze sobą podstawowe kolory i
dzieci zobaczyły w jaki sposób powstają kolory pochodne.
3. Tematyczny kącik, który powstał w znajdującym
się na oknie sali „Kąciku przyrody”. Znalazły się tam: pojemniki o różnym kształcie z wodą / bezbarwną i kolorową/, różne materiały przyrodnicze, wata, filtry,
plastikowe butelki, tusze, wydawnictwa o wodzie. W trakcie eksperymentów materiały te były
przenoszone na stolik, do którego dzieci miały dostęp. Kącik był ogólnie
dostępny dla dzieci.
4. Plastyczne
inspiracje – wykorzystując kolorową
wodę, płyn do naczyń, rurki i siłę płuc dzieci oraz kartki powstały „Bąbelkowe obrazki”.
5. Żywioł w mojej
okolicy – wybraliśmy się na spacer nad okoliczna rzekę Wilgę. Dzieci miały
okazję ją obserwować, ocenić jak
wygląda.
6. Potrzebny i niebezpieczny – wykonując
doświadczenia, oglądając zdjęcia, ilustracje i schematy dzieci poznały sposoby wykorzystania wody –
nie tylko do picia i w naszych domach- ale jako
elektrownie wodne- tamy,
przemysł, a także niebezpieczeństwa- powodzie, susze i powstające z winy
„niektórych nie myślących dorosłych” katastrofy ekologiczne.
7. Żywioł w ruchu – wszechobecne
codziennie zabawy
ruchowe związane z wodą:
- zabawy przy muzyce
poważnej i nagraniach różnej wody, gdzie dzieci odgrywały ruch ciałem,
- zabawach i tańcach
integracyjnych wg Pedagogiki Zabawy- przy muzyce „Tadzik Katamaran”
/”Deszczyk”/, „Zabawy nad wodą”, „Wycieraczki” – gdzie dzieci pokazywały ruchy
do muzyki,
- śpiew piosenki „Deszczyk pada” z jednoczesnym pokazywaniem
ruchów pasujących do słów piosenki,
-zabawa ruchowa
„Woda-ląd” dzieci biegały w rozsypce po sali-
na hasło i obrazek „woda” – stawały w
miejscu i pokazywały jak sterują statkiem, na hasło i obrazek „ląd”- pokazywały
jak kierują samochodem.
- zabawa ruchowa
„Kałuże” – dzieci poruszały się po sali do muzyki i przeskakiwały przez kałuże-krążki leżące na ziemi.
8. Na koniec realizacji
tematu dzieci otrzymały „Karty uczestnika”, gdzie wkleiły sobie Żywiołka- WODĘ.
Temat
był realizowany w dniach 12- 15 oraz 18
października 2015r. w grupie dzieci 3-4 letnich pod opieką nauczyciela Wioletty
Jarosz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz