SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PROJEKTU „ŻYWIOŁKI W GRUPIE DZIECI 4 – 5 LETNICH W ODDZIALE
INTEGRACYJNYM ORAZ W GRUPIE DZIECI 5 LETNICH ODDZIAŁ INTEGRACYJNY
WODA
W miesiącu październiku dzieci z Przedszkola Nr 3 w
Andrychowie z grupy „Pszczółki” i „Ufoludki” otrzymały list od czterech
żywiołków, który został im przeczytany. Dzieci dowiedziały się, że w tym roku
szkolnym odwiedzać nasze przedszkole będą żywiołki, dzięki którym będą mogły
poznawać elementy świata przyrody.
Pewnego dnia dzieci odwiedziła kropelka wody.
List
od kropelki
Hej chłopaki hej dziewczynki
Zróbcie do mnie śmieszne minki
Jestem kropelką….. czy wy wiecie
Może kiedyś mnie znajdziecie.
Szukajcie mnie w dole
Na trawie, w chmurze
Jestem też w niejednej brudnej kałuży.
Zapraszam was dzisiaj w przyrody świat
W którym każde dziecko to mały chwat
Wodę sprawdza i obserwuje
A potem mądre wnioski wysnuje.
Ciekawa jestem czy wy już wiecie
Które przedmioty się we mnie zostają a które bardzo
szybko znikają?
·
Dzieci wysłuchały listu.
·
Odpowiadały na pytania nauczycielki dotyczące
treści przeczytanego listu (gdzie można znaleźć kroplę wody? O co zapytałą
dzieci kropelka wody?
Etapy poznawania żywiołu wody:
1.
Odczuwanie
„Jaka jest woda w dotyku?”
Pomoce
dydaktyczne: spryskiwacz, parasol
Dzieci odczuły jaka jest
woda kiedy nauczycielka spryskała je mgiełką ze spryskiwacza. Dzieci w ochronie
przed deszczem rozłożyły parasol. Określały że woda jest mokra, zimna.
2. „Ciepła czy zimna” (doświadczenie)
Pomoce
dydaktyczne: dwa słoiki, kolorowe kołeczka czerwone i
niebieski, ciepła i zimna woda
– dzieci poprzez dotyk określały w którym
słoiku jest ciepła a w którym zimna woda i układały słoiki na właściwych
podkładkach – czerwona – woda ciepła, niebieska – woda zimna, nawiązanie do
oznaczenia korków przy umywalkach
3.
Co
się rozpuszcza w wodzie?” (doświadczenie)
Pomoce
dydaktyczne: woda, duży przezroczysty słoik, produkty:
mąka, kawa parzona, sól, ryż, ocet, cukier, farba
- Dzieci sprawdzały,
jakie produkty rozpuszczają się w wodzie.
4. Zabawa „przeskocz przez kałużę
Pomoce
dydaktyczne: płyta CD z muzyką „Jesień” A. Vivaldiego,
bębenek, sylwety kałuż
Dzieci poruszały się po sali
przy muzyce, na sygnał bębenka obunóż przeskakiwały przez rozmieszczone po
dywanie kałuże.
5. „Tropiciele
wody”
Dzieci z wychowawczyniami
udały się na spacer po okolicy przedszkola w poszukiwaniu wody. Odnalazły ją w
pobliskim oczku wodnym. Obserwowały oczko wodne i określały cechy wody, która w
tym oczku była.
6. Praca plastyczna kropelka wody
Pomoce
dydaktyczne: bibuła niebieska, plastelina niebieska
Dzieci wyklejały kropelkę
wody kawałkami plasteliny bądź bibuły (miały wybór)
7. „ Czysta woda zdrowia doda” –
dzieci miały możliwość spróbowania wody i określenia jej smaku, określały czy
jest słodka czy też gorzka, czy im smakuje.
8. Utworzenie kącika
prezentującego poznany żywioł
Druga grupa realizująca projekt „Żywiołki” w taki oto
sposób poznawała wodę:
ZABAWA
BADAWCZA – CO PŁYWA, A CO TONIE?
Środki dydaktyczne:
płyta CD z efektami
dźwiękowymi wydawanymi przez wodę;
duża, plastikowa
miska wypełniona wodą;
różnego rodzaju
przedmioty np. drewniany klocek, plastikowy i metalowy nóż, korek, kapsel,
kauczukowa piłeczka, piłeczka ping – pongowa, łupina orzecha włoskiego, spinacz
biurowy, zapałka, szklana kulka, moneta, metalowy klucz;
dwie kolorowe tacki;
napisy „tonie”,
„pływa”
1. Wprowadzenie dzieci w
tematykę zajęć:
§ Nasze dzisiejsze zajęcia będą wyjątkowe, ponieważ
chciałabym Wam zaproponować, abyśmy stali się naukowcami, badaczami
odkrywającymi niezwykłe rzeczy. Jak myślicie, co będziemy dzisiaj badać? – dzieci próbują
odgadnąć temat zajęć.
§ Aby Wam ułatwić odgadnięcie tematu naszych dzisiejszych
doświadczeń przygotowałam dla Was pewną zagadkę. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięki, które za chwilę
usłyszycie. Zastanówcie się, co łączy wszystkie te dźwięki. – słuchanie płyty z efektami dźwiękowymi
kojarzącymi się z wodą np. szum morza, lanie wody, bulgotanie, chlupotanie;
próba odszukania tego, co łączy te wszystkie dźwięki.
§ określenie regulaminu
młodego badacza – rozmowa o sposobie zachowania podczas wykonywania
doświadczeń.
§ ustawienie w środku
stworzonego przez dzieci koła dużej, plastikowej miski wypełnionej wodą.
2. Rozmowa na temat
właściwości wody oraz jej pozytywnych i negatywnych wartościach – poszukiwanie
odpowiedzi na następujące pytania:
-
Jak
wygląda woda?
-
Czy
woda zawsze wygląda tak samo? Czy zawsze jest płynem, cieczą?
-
Jaki
ma kolor? Czy woda zawsze ma taką samą barwę? W jaki sposób możemy ją zmienić?
-
Jaki
zapach ma woda? Jak ona smakuje? W jaki sposób możemy zmienić jej smak?
-
Do
czego potrzebna jest woda? Czy tylko ludzie jej potrzebują?
-
Czy
można żyć bez wody? Co mogłoby się stać, gdyby na świecie zabrakło wody?
-
Co
możemy zrobić, aby zmniejszyć jej zużycie?
-
Czy
spotykamy tylko czystą wodę? Co możemy zrobić, aby uniknąć jej
zanieczyszczania?
-
Czy
woda może człowiekowi zagrażać?
3. Zabawa „Magiczny przedmiot”:
Prowadzący,
przed rozpoczęciem zajęć, umieszcza na tacy zgromadzone przez siebie
przedmioty. Podczas zajęć każde dziecko wybiera/losuje sobie jeden przedmiot, a
następnie stara się go jak najdokładniej opisać – jego wielkość, ciężar,
materiał, z którego jest zbudowany. Stara się też wywnioskować, jak dany
przedmiot zachowa się w wodzie – czy utonie, czy będzie pływał po jej
powierzchni.
4. Zabawa badawcza „Co pływa, a co tonie?”:
§ każde dziecko
przypomina swoją hipotezę dotyczącą zachowania się jego przedmiotu w wodzie –
przeprowadzenie sondy wśród pozostałych uczestników, co do słuszności wydanego
osądu;
§ po uzyskaniu wyników
sondy dziecko umieszcza swój przedmiot w misce z wodą sprawdzając tym samym
swoją hipotezę; dzieci mogą eksperymentować z przedmiotem np. zanurzać go,
kłaść w inny sposób na powierzchnię wody, wypełniać płynem;
§ po zakończeniu
doświadczenia dziecko umieszcza swój przedmiot na jednej z przygotowanych tacek
(w tej oznaczonej odpowiedzią „pływa” umieszczamy przedmioty, które pływają; a
w tej oznaczonej odpowiedzią „tonie” przedmioty tonące w wodzie; dziecko może
położyć również przedmiot pomiędzy obręczami, kiedy jego właściwości są
zmienne);
§ podsumowanie zabawy
badawczej: Przyjrzyjcie się przedmiotom,
które umieściliście w pierwszej obręczy. Które przedmioty pływają? Czy możemy
znaleźć, coś co je łączy? A teraz popatrzmy na rzeczy znajdujące się w drugiej
obręczy – jakie przedmioty toną? Co je łączy? Co możemy powiedzieć o rzeczach
znajdujących się pomiędzy obręczami?
Podziękowanie
dzieciom za wspólne zajęcia, wyrażenie pochwały za wykonaną pracę, zachęcenie
do wykonywania podobnych doświadczeń w domu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz