Przedszkole Sióstr Służebniczek ze Strykowa. Sprawozdanie z pierwszego żywiołu Woda.
1. TEMATYCZNY KĄCIK- nasze dzieci bardzo zaangażowały się w temat wody, udało nam się stworzyć bogaty w treści kącik tematyczny. Pojawiły się w nim książki na temat wody, obrazki, gry, zestawy do doświadczeń. Dzieci cały czas miały dostęp do kącika i możliwość zabawy jego elementami. W naszej sali zamieszkała również rybka Nemo, którą opiekują się nasze przedszkolaki . Często czytałyśmy dzieciom wiersze i opowiadania związane ze środowiskiem wodnym. Komu potrzebna jest woda?- eksperymentowanie w kąciku wody. - sadzenie roślin w dwóch pojemnikach- podlewamy systematycznie tylko jedną, wnioski- woda potrzebna jest ludziom, zwierzętom, roślinom. - Założenie hodowli fasoli w ziemi i na gazie- prowadzenie dzienniczka obserwacyjnego, wykonanie ilustracji.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY- Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno: • czerwony +żółty= pomarańczowy • niebieski+ żółty= zielony • czerwony + niebieski = fioletowy Pozwalamy dzieciom dalej eksperymentować z kolorami i wyciągać wnioski.
Materiały: kilka słoików z czystą wodą, sól, cukier, mąka, kasza manna, olej.
Dzieci wlewają do słoików odpowiednią ilość wody, zgodnie z oznakowaniem. Kolejno każde dziecko wsypuje do wody wybrany przez siebie produkt: sól, cukier, mąkę, kaszę manną lub olej. Mieszają wybrany produkt razem z wodą. Obserwują co się dzieje? Sprawdzają zachowanie produktów w kontakcie z wodą, wyciągają wnioski, formułują twierdzenia. Niektóre produkty rozpuszczają się w wodzie, a inne nie. Dlaczego? Cukier i sól to kryształy, które rozpuszczają się w wodzie, kasza manna to ciało stałe, które nie rozpuszcza się w wodzie, mąka to także drobinki ciała stałego, (bo pochodzi ze zmielenia ziarna).
Oglądanie, wąchanie, smakowanie i dotykanie wody, określanie jej właściwości: kolor, zapach, smak, rozpuszczanie różnych substancji i stanów skupienia. Zachęcanie do picia wody- zabawy polisensoryczne.
Materiały: dwa słoiki –jeden z wodą gazowaną, drugi niegazowaną, rodzynki.
Dzieci wlewają wody do słoików i wrzucają rodzynki. W wodzie gazowanej rodzynki pęcznieją.
Materiały: woda –płyn do mycia naczyń, słomki
Dzieci dmuchają słomką w wodzie z płynem, tworzą się wtedy mieniące kolorowe bańki. Radość dzieci z tego doświadczenia w sali była bardzo duża.
3. PLASTYCZNE INSPIRACJE- w ramach naszego projektu wykonałyśmy z dziećmi plakat na temat wody. Do naszej pracy wykorzystałyśmy plastikowe nakrętki od butelek. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest oszczędzanie wody, a jednocześnie nauczyły się wykorzystywać odpady do innych celów.
„Wodne obrazy”- praca plastyczna, technika „ mokre w mokrym”
Dzieci maczały chusteczki higieniczne w wodzie z farbą i kładły na biały karton.
Powstał piękny kolorowy obraz, dzieci nazwały go Jesienne inspiracje.
Dzieci również wykonały samodzielnie krople wody na opaski. Malowały, niebieską farbą. Opaski przydały się dzieciom do zajęć o tematyce wody i deszczu.
4. ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY- w okolicy naszego przedszkola znajduję się zalew, wraz z oczyszczalnią ścieków. Dzieci zdobyły wiadomości na temat wody, jej znaczenia dla życia roślin, zwierząt i ludzi. Podczas wycieczki poznały poszczególne etapy oczyszczania wody poprzez filtrowanie, a następnie oczyszczanie jej za pomocą odpowiednich bakterii. Dzieci miały okazję obserwować pracę filtrów i pomp w specjalnych zbiornikach wodnych. Było to niezwykłe przeżycie dla przedszkolaków. Dzięki tej wycieczce dzieci nie tylko uzmysłowiły sobie, jak bardzo ludzie zanieczyszczają wodę i ile pracy należy włożyć w jej oczyszczanie i uzdatnianie.
5. ŻYWIOŁ W RUCHU- w ramach naszego projektu dzieci poznały piosenkę U. Pakuły „Chcemy czystej wody”. Przedszkolaki inscenizowały piosenkę ruchem, zabawom nie było końca
Ref. Chcemy wody, czystej wody,
Chcemy wody, czystej wody,
Chcemy jej do mycia, picia,
Bo bez wody nie ma życia!
Latem dla ochłody każdy szuka wody,
By w upale żyć trzeba dużo pić!
Pić chce Jaś i Ola i pani z przedszkola
I wszystkie dzieciaki, zwierzęta i ptaki.
Ref. Chcemy wody…
Jesteś tym co pijesz, dzięki wodzie żyjesz
Sprzątasz, robisz pranie, albo drugie danie,
Kąpiesz się, gotujesz, pływasz i nurkujesz,
Zmywasz i podlewasz, ogród, kwiaty, drzewa.
Ref. Chcemy wody…
Więc wprowadźmy modę, by oszczędzać wodę
Ten kto ja marnuje, drożej ją kupuje.
Zadbaj o urodę, lecz oszczędzaj wodę,
Dbajmy o jej czystość i o środowisko.
Ref. Chcemy wody…
Czy bez czystej wody możliwe jest życie? Nie!! Woda jest potrzebna do: (dzieci wyliczają): picia, mycia, kąpieli, prania, gotowania, sprzątania, uprawy roślin.
Zabawy tropiące w sali – wskazywanie ilustracji związanych z wykorzystywaniem i występowaniem wody, rozmowy przy mapie świata i globusie- wskazywanie mórz, oceanów, rzek i jezior. Nauczyciel informuje również dzieci ,że woda znajduje się w roślinach, glebie oraz pożywieniu, tworzy chmury i opady atmosferyczne.
6. Inscenizacja „ Dzień wody”
Dzięki temu przedstawieniu dzieci przybliżyły sobie wiadomości na temat roli wody jako niezbędnego składnika życia ludzi, roślin i zwierząt. Rozbudziły zainteresowania pięknem i bogactwem świata przyrodniczego. Dostrzegły również wpływ człowieka na stan środowiska przyrodniczego.
Jestem woda mokra pani
Jestem w morzu, jestem w bali
I w jeziorze i w strumyku
Małych kropel mam bez liku.
Wodo, wodo, mokra pani
przecież wszyscy Ciebie znamy.
Małych kropel, mnóstwa masz
Którym chętnie wszystkim dasz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz