Projekt jest
realizowany przez dzieci z 3 grup Niepublicznego Przedszkola Katolickiego w
Nakle nad Notecią.
Omawianie żywiołu
„woda” zaczęliśmy od burzy mózgów i
stworzyliśmy mapę pamięci. Dzieci podawały skojarzenia związane z tym żywiołem.
Następnie zgromadziliśmy obrazki i zestawy do przeprowadzenia doświadczeń w
kąciku zainteresowań. Przeprowadziliśmy eksperymenty z wodą:
- podczas, którego dzieci nazwały barwy podstawowe i poznały barwy pochodne,
- „oczyszczanie wody”,
- „jaka jest ?”.
Materiały wykorzystane w realizacji
projektu: prezentacja multimedialna, materiały plastyczne wykorzystywane w pracy
twórczej - origami z koła, karty pracy, przedmioty i przybory niezbędne do
przeprowadzenia doświadczenia(woda, ziemia, lejek, pielucha tetrowa, pałeczki
bambusowe, ilustracje - deszcz, chmura, rzeka, morze, butelka z wodą, szklanka z
wodą, kubki, farby plakatowe, szklanka, miska, słomka, konewka, płyta CD z
nagranymi źródłami (odgłosami) wody, kredki pastelowe, chusteczki higieniczne.
PRZEBIEG SZCZEGÓŁOWY:
I. Prezentacja
multimedialna. Omówienie jej z jednoczesnym zwróceniem uwagi na kwestię
zanieczyszczenia wody i sposobów jej oszczędzania.
Zabawa ruchowa ( rytmizująca) do piosenki
„Pada, pada deszczyk”
Sposoby oszczędzania wody –
przyporządkowanie prawidłowych zachowań.
Dzieci przyporządkowują ilustracje w
odpowiednie miejsca.
Zabawa badawcza: „Jaka jest woda?”.
Nauczyciel wsypuje do szklanki z wodą
ziemię. Zawartość szklanki miesza.
– Co dzieje się z wodą?
– Jaki ona ma kolor?
– Czy taką wodę mogą pić ludzie i zwierzęta?
– Co należy zrobić, aby woda była czysta?
– Czy wiecie jak oczyszcza się wodę?
– Co dzieje się z wodą?
– Jaki ona ma kolor?
– Czy taką wodę mogą pić ludzie i zwierzęta?
– Co należy zrobić, aby woda była czysta?
– Czy wiecie jak oczyszcza się wodę?
Zabawa badawcza: „Oczyszczanie wody”.
Nauczyciel przygotowuje słoik, lejek i
brudną wodę. Objaśnia dzieciom, że lejek należy włożyć w słoik, do lejka włożyć
pieluchę tetrową. Dzieci powoli wlewają brudna wodę do lejka.
– Jaka woda wycieka z lejka?
Nauczyciel objaśnia, że taki sposób
oczyszczania wody nazywamy filtrowaniem.
– Czy takim sposobem możemy oczyścić
dużą ilość wody?
Nawiązanie do prezentacji i kwestii
oczyszczalni ścieków.
Praca plastyczna z wykorzystaniem elementów przestrzennych
(origami z koła)na temat: „Podwodny świat”.
II. Zagadki „Co widzisz na obrazku?” – dzieci siedzą na dywanie przed tablicą,
na której nauczycielka zawiesiła różne obrazki.
Zakryte
są one różnymi małymi kartkami. Kolejno nauczycielka odsłania fragmenty
obrazków a dzieci odgadują co znajduje się na każdym z nich (deszcz, chmura,
rzeka, morze, butelka z wodą, szklanka z wodą).
Zagadki „Wodny odgłos’ – nauczycielka stoi za
parawanem i wykonuje różne „wodne odgłosy’ (przelewanie wody, z kubeczka do
szklanki, przelewanie wody z konewki do miski, rozchlapywanie wody w misce
ręką, robienie bąbelków w szklance przez słomkę od napojów). Dzieci odgadują te
odgłosy.
Zagadki „Co słyszysz” – z płyty nauczycielka
prezentuje dzieciom różne odgłosy wody np. deszcz, szum morza, kapiący kran –
dzieci odgadują jaki to odgłos. Na zakończenie podsumowujemy wiadomości
odpowiadając na pytanie „Co robi woda? – chlapie, pryska, pluszcze, kapie,
płynie, szumi…..
Zagadki
słowne dotyczące wody
Zabawy z wodą
– doświadczanie jej wyglądu, smaku, koloru, zapachu, dotyku
Zabawa ruchowa „Przed i po deszczu” z wykorzystaniem
symboli rysunkowych. Każde dziecko otrzymuje krążek. Nauczycielka pokazuje trzy
obrazki i objaśnia w jaki sposób mają reagować dzieci jeśli zobaczą któryś z
nich. *słońce – trzymamy krążek w prawej ręce, nad głową naśladując słońce i
chodzimy po sali w czasie muzyki, *kałuża deszczowa – dzieci kładą krążki na
dywanie i na sygnał nauczycielki przeskakują przez krążki (kałuże), *kropla
deszczu – dzieci kucają przy swoich krążkach i palcami naśladują padanie
deszczu pukając w krążki.
„Morskie
fale” - na kartkach dzieci kredkami pastelowymi rysują fale a następnie
rozcierają je chusteczką higieniczną na kartkach. Uzyskane w ten sposób prace
plastyczne mogą przedstawiać delikatne fale , fale w czasie burzy lub sztormu.
Ćwiczenie graficzne „Wesoła kropelka” – łączenie
kropeczek bez odrywania pisaka od papieru. Z połączonych kropeczek powstanie
kropelka. Dzieci dorysowują jej oczy, nosek i oczywiście uśmiech.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz